top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

תעלומת "סת זהרה"

במשך דורות עמד מבנה קדוש קטן ובעל כיפה מעוגלת על ראש הר הקרוי בערבית "קובת א-נג'מה" המשקיף על בקעת הירדן והכפרים מצפון מזרח לרמאללה. הפלסטינים תושבי האזור כינו את המבנה "מקאם סת זהרה" (מקאם גברת זהרה) שהוקדש לזכרה של קדושה עממית שעל פי האמונה היא זו האחראית על הפוריות ובריאותם של תינוקות. אבל מזה מספר שנים שהמבנה הזה אינו קיים יותר.

פוסט שלישי בסדרת המקאמים האבודים, בעקבות פרסום הדו"ח של חברות מחסום ווטש שסוקר את השתלטותם של מתנחלים על אתרים קדושים בגדה המערבית.

אז מה או מי הרס/ו את מקאם סת זהרה? האמת היא שאנחנו לא יודעים, אבל אנחנו כן יודעים כמה דברים אחרים:

בשנת 1975 הוקם כ-1.5 קמ' צפונית למקאם סת זהרה מאחז נח"ל שבשנת 1980 הפך להיות התנחלות כוכב השחר. על נסיבות הקמת ההתנחלות כתבנו פעם כאן (https://bit.ly/31T8Q9z) באריכות ולכן לא נרחיב עכשיו שוב. השנים חלפו והתנחלות כוכב השחר גדלה והפכה לאחת היצרניות המצטיינות של אלימות מתנחלים. כיצד זה קרה?

- חגורה של מאחזים לא חוקיים סביב ההתנחלות שהוקמו החל מסוף שנות ה-90. - סגירת דרכי הגישה לאדמות חקלאיות בפני חקלאים פלסטינים. - השתלטויות חקלאיות על מאות רבות של דונם שבעליהם הפלסטינים גורשו מהם. - ומעל כל זאת, טרור אלים שהלך והתפשט עם השנים בחסות הצבא בעיקר מזרחה, וכיום מקרין על עשרות אלפי דונם, ומגיע עד פאתי הכפר עוג'א מצפון ליריחו.

המציאות האלימה השוררת סביב התנחלות כוכב השחר, לא מאפשרת לפלסטינים להתקרב למקאם סת זהרה, מזה למעלה מ-20 שנה, אבל מרחוק הם יכלו לראות את המבנה על ראש הפסגה. עד שיום אחד המבנה העתיק שעמד שם דורות, התגלה הרוס.

האם מקאם סת זהרה נהרס מכיון שיד זדונית חיבלה בו? או בגלל שהמבנה לא תוחזק במשך שנים? או אולי בשל שילוב של שני הגורמים הללו יחד? נכון להיות אין לנו תשובה חד משמעית לשאלה הזו. אבל שלושה דברים אפשר לומר בודאות:

1. לו פלסטינים היו יכולים להגיע למקאם סת זהרה בעשרות השנים האחרונות, הוא לא היה נהרס. 2. ישנם די אנשים בהתנחלות כוכב השחר ובמאחזים סביבה שלא מצטערים על כך שהוא נהרס. 3. לא במקרה המילים ביזה ובוז מקורן באותו שורש. מי שהיום יום שלו מבוסס על ביזת רכוש של אחרים, גם בז לתרבותם של אחרים. מקור תמונה: אתר מחסום ווטש


bottom of page