top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

תיקון טעות

תיקון טעות

בתאריך ה-14.6.2023 פורסם הדו"ח החדש ששכתבנו יחד עם ארגון 'חקל' על צווי ההפקעה בגדה המערבית (https://bit.ly/3JVX7NI). לאחר הפרסום, העירו את תשומת ליבנו לכך שהשמטנו בטעות שני צווי הפקעה. פוסט שביעי ואחרון בסדרה.

כזכור, השאלות המרכזיות שעליהן ניסינו לענות בדו"ח זה, הן לשם מה ועבור איזה ציבור (פלסטינים, מתנחלים או שניהם) הפקיעה ישראל רבבות דונמים בגדה המערבית? מסקנתנו היתה שלמעלה משליש מכלל צווי ההפקעה שישראל הוציאה עד היום, הוצאו רק עבור או שהינם בשימוש בפועל, על ידי מתנחלים ישראלים בלבד (115 צווים מתוך 313 בסך הכל). עוד עולה מהדו"ח כי כאשר מחלקים את השטח המופקע על פי אותו מפתח, מסתבר שמעט פחות ממחצית מהשטח, הופקע לצרכי מתנחלים בלבד או משמש בפועל רק אותם. נתונים אלו מלמדים, שעל אף שבאופן רשמי ישראל מצהירה כי היא מפקיעה קרקעות רק במקרים שבהם גם הפלסטינים נשכרים מההפקעה, בפועל חלק ניכר מאוד מהצווים משמש ישראלים בלבד, בניגוד לפסיקת בג"ץ בעניין זה.

לאחר פרסום הדו"ח, פנה אלינו חבר, והעיר את תשומת ליבנו לכך שמספירת כלל הצווים, נשמטו שני צווי הפקעה שהוצאו באוגוסט 2020. מדובר בשני צווים שכתבנו עליהם כאן בעבר (https://bit.ly/3XTafZI). הצווים הוצאו לשם הפקעת שני אתרים ארכיאולוגים מהתקופה הביזנטית, הסמוכים להתנחלויות עלי זהב ופדואל. צו הפקעה 10/20, שבאמצעותו הופקע אתר "דיר קלעה" (כ-18 דונם) ועל צו הפקעה 11/20 שבאמצעותו הופקע האתר "דיר סמעאן" (כ-6 דונם). הקרקעות הופקעו מאדמות הכפרים כפר א-דיכ ודיר בלוט, שניהם במחוז סלפית. להעתקי הצווים שפורסמו בעיתונות - https://bit.ly/3XNWr2y, https://bit.ly/44G8jWC

כפי שהסברנו בפוסט בו כתבנו על הצווים הללו, שתי ההפקעות הללו ישמשו בפועל רק את המתנחלים, שכן מדובר בשני אתרים שפלסטינים אינם יכולים להגיע אליהם בלא להיכנס להתנחלויות הצמודות אליהם, שהכניסה אליהן אסורה לפלסטינים באופן גורף. על אף שאין בהוספת שני הצווים הללו, על מנת לשנות את התמונה הכללית העולה מהדו"ח, לשם הדיוק אנו מוצאים לנכון לעדכן את מסקנות הדו"ח: 117 צווים מתוך 315 (37%), הינם בשימוש מתנחלים בלבד. שטחם של כלל הצווים שמשמים ישראלים בלבד הוא כ-36,422 דונם, שהם קצת פחות ממחצית מכלל השטח המופקע.

אנו מבקשים להודות למר יונתן מזרחי, על כך שהעיר את תשומת ליבנו לטעות זו.


bottom of page