top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

תוכנית ארבע הנקודות

"מחליטים, לאור הפגיעה הקשה בפארק (גן לאומי) שומרון (סבסטיה) לרבות פגיעה בממצאים הארכיאולוגיים ובאתר המורשת שבו, ומתוך מטרה להציל את האתר מהרס ולסייע לרשות לשמירת הטבע והגנים הלאומיים...לשקם את פארק (גן לאומי) שומרון (סבסטיה)..." במילים אלו נפתחת החלטת הממשלה מה-4.5.2023 שבה הוחלט להקצות 29 מיליון ₪ בשלוש השנים הקרובות, להשתלטות על אתר העתיקות הצמוד לכפר הפלסטיני סבסטיה. הכסף יגיע ממספר משרדי ממשלה פיקטיביים, שהוקמו על מנת לספק ג'ובים לכמה אנשי ימין קיצוני, שבממשלה הזו הפכו לשרים. הנה כמה דוגמאות: "משרד המורשת" ברשות הכהניסט עמיחי אליהו, יעביר 6 מיליון ש''ח. "משרד ההתיישבות והמשימות הלאומיות" ברשות המתנחלת מחברון אורית סטרוק, יעביר 2.5 מיליון ש''ח. ו"משרד התפוצות והמלחמה באנטישמיות" ברשות האופורטוניסט השקרן עמיחי שיקלי, יעביר 2 מיליון ש''ח. להחלטת הממשלה - https://bit.ly/3BM9dnN

חשוב להבין שהחלטה זו היא חלק ממהלך גדול יותר, אותו מקדמת הממשלה הנוכחית. מטרת המהלך היא לשוב ולהכניס למרחב שבין הערים שכם וג'נין – שתי הערים הצפוניות של הגדה המערבית – מתנחלים מהסוג האלים ביותר. "לשוב ולהכניס", מכיוון שבאזור זה היו ארבע התנחלויות שפונו במסגרת מה שנקרא "תוכנית ההתנתקות" שיושמה על ידי ממשלת שרון בקיץ 2005.

חזרת המתנחלים לאזור זה, החלה למעשה עם השתלטותם האלימה של מתנחלים, על אלפי דונם סביב האתר שבו הייתה ההתנחלות חומש, שנים ספורות לאחר שהמקום פונה (https://bit.ly/420SJTJ). ההשתלטות על המקום קיבלה לפני מספר שבועות גושפנקה רשמית, לאחר שהממשלה העבירה בכנסת את "התיקון לחוק יישום תכנית ההתנתקות". תיקון החוק מבטל את האיסור הרשמי על ישראלים (שבפועל רוב הזמן לא נאכף), לשהות באתרי ההתנחלויות שפונו (https://bit.ly/3MQc5Xp). אך בינתיים המתנחלים כבר הבהירו, שמבחינתם החזרה לחומש היא רק ההתחלה. וכי בכוונתם להקים מחדש גם את ההתנחלות שא-נור, ששכנה על גבעה שנמצאת עוד כמה קילומטרים צפונה, בסמוך לכביש שכם-ג'נין.

במקביל להשתלטות על האתרים הללו, המתנחלים מקדמים תוכנית, להשתלט גם על תחנת הרכבת אל מסעודיה, שנמצאת מצפון להתנחלות המבודדת והאלימה שבי שומרון. שם, כפי שדיווחנו כאן בספטמבר האחרון, ישנה כוונה להקים את "מוזיאון ההתיישבות" (https://bit.ly/43kXgRI).

לסיכום: אם מחברים את ארבע הנקודות הללו, ברור כי הימין המתנחל הגזעני והאלים ששולט בפועל בממשלת ישראל, מתכנן להשתלט על אזור שמאז שנת 2005 אין בו התנחלויות. בשלב זה, הכוונה היא 1. להקים מחדש שתי התנחלויות (חומש ושא-נור) שפונו בשנת 2005. 2. להשתלט על שתי נקודות חדשות (האתר הארכיאולוגי בסבסטיה ותחנת הרכבת אל מסעודיה), באמצעות הפיכתם לאתרי תיירות. את הכסף ואת החיילים למימוש התוכנית הזו, יספק הציבור הישראלי הרחב. ואת האדמות ואת רוב הדם שיידרש למימושה, יספקו כמו תמיד, הפלסטינים.


bottom of page