top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

שקט מצלמים

בשבוע שעבר התפרסם סרטון שבו תועד הרבש"ץ של התנחלות כפר אדומים, מעכב באלימות ילד פלסטיני כבן 10 מהכפר ח'אן אל אחמר, בטענה שהוא רעה את צאנו באזור "שאסור לו להיות בו". בסרטון, ניתן לראות שהמקום בו צולם האירוע, נמצא במרחק של מאות מטרים מקו הבתים של ההתנחלות.

רבש"ץ (רכז בטחון שוטף צבאי), הוא תפקיד שקיים בכל התנחלות וגם ברבים מהמאחזים הלא חוקיים. אין בידינו את מספרם המדויק של הרבש"צים, אך אנו מעריכים שהוא נע בין 150-200 איש. בנוסף להם, ישנם עוד מאות רבות של מתנחלים שמועסקים בתפקידי שמירה שונים בהתנחלויות. שמו של הרבש"ץ שתועד עוצר את הילד הפלסטיני, הוא אביחי שורשן. כאן המקום לגילוי נאות: שורשן הוא פעיל ימין קיצוני בעל נטייה חזקה להתלהמות והפרחת בדותות, שבעבר הגיש תביעת פיצויים נגד כרם נבות, בה הוא הפסיד. בעקבות זאת, שורשן נאלץ לשלם לכרם נבות 7,500 ש"ח הוצאות משפט (https://bit.ly/480ShZB). אין לנו עניין לעסוק כאן בשורשן האיש, אלא בתפקידם של הרבש"צים בתוך מערכת השליטה האלימה והנשלנית שישראל מפעילה כנגד האוכלוסייה הפלסטינית בגדה המערבית.

הצו הצבאי שמסדיר את מעמד הרבש"צים בהתנחלויות, הוא צו מס' 432 המכונה "הצו בדבר הסדרת השמירה ביישובים", שנחתם ב-1.6.1971 (קישור לצו בהערה הראשונה). צו זה, הוא נגזרת של התפיסה שרואה את ההתנחלויות ואוכלוסייתן כמרכיבים חיוניים בתפיסת הביטחון של ישראל בגדה המערבית. על פי תפיסה זו, תפקידם של המתנחלים הוא לסייע לצבא לשלוט באוכלוסייה הפלסטינית של הגדה המערבית, הנתונה תחת משטר צבאי. כדי לשלוט באוכלוסייה אזרחית שאינה מעוניינת שכוח זר ישלוט בה, ועל אחת כמה וכמה כזה המנשל אותה מנכסיה, יש צורך באנשים שזה מה שהם רוצים ויודעים לעשות, נשק, ציוד עזר, סמכויות מרחיקות לכת והרבה מאוד כסף, בין היתר כדי לשלם לאנשים הללו משכורות נאות. או בקיצור - רבש"צים.

צו מס' 432 מעניק למעשה למספר מתנחלים בכל התנחלות ובחלק מהמאחזים, סמכויות שיטור מרחיקות לכת, אותן הם יכולים להפעיל כנגד כל מי שהם מוצאים לנכון. מטבע הדברים מדובר בראש ובראשונה בפלסטינים, אבל גם פעילים ישראלים ובינלאומיים רבים, נתקלו בהם לא פעם. בכל התנחלות ומאחז ישנם מספר מתנחלים חמושים בנשק צבאי, המאוגדים במה שקרוי "כיתת כוננות", האמורה לפעול תחת הנחייתו של הרבש"ץ, שאף הוא תושב ההתנחלות. בפועל, המציאות מלמדת כי כיתות הכוננות הללו פועלות במקרים רבים כמיליציות חמושות המטילות טרור על האוכלוסייה הפלסטינית המקומית.

בנובמבר 2021 פרסמנו כאן פוסט שבו סיפרנו כיצד שני מתנחלים מפרי חוק סדרתיים, מונו על ידי המועצה האזורית גוש עציון כרבש"צים של שני מאחזים בלתי חוקיים (https://bit.ly/45U7rhF). זאת דוגמה נוספת, המלמדת כיצד מינוי רבש"ץ משמש למעשה לשם השתלטות אלימה על שטחים נוספים. על דוגמה נוספת, בוטה עוד יותר, סיפרנו כאן בינואר 2022: מתנחלים מההתנחלות בת עין, תקפו פלסטינים וישראלים שמסקו זיתים בסמוך לאחד המאחזים הלא חוקיים האלימים הסמוכים להתנחלות, בחסות אחד מאנשי הבטחון, שהשקיף על האירוע מלמעלה (https://bit.ly/3Lx874X).

סעיף 3/1 בצו מס' 432 קובע כי סמכויות השיטור מרחיקות הלכת של הרבש"צים ושל אלו הנתונים לפיקודם בכל התנחלות ומאחז, יכולות להיות מופעלות בתוך "מרחב שמירה" קבוע. כלומר, לכל רבש"ץ ישנו אזור מוגבל המסומן על-גבי תצלום אוויר, שרק בו הוא יכול להפעיל את סמכויותיו. סעיף זה גם קובע במפורש ש"מרחבי השמירה" הללו, אינם צריכים לחפוף את "תחום הישוב" – כלומר את שטחי השיפוט הרשמיים של ההתנחלויות, שלרוב אינם יכולים לכלול שטחים חקלאיים בבעלות פלסטינים. במילים אחרות, "מרחבי השמירה" שתוחמו ומופו על ידי הצבא, כוללים גם שטחים נרחבים בבעלות פלסטינים, שאתרע מזלם ובסמוך לאדמותיהם הוקמו התנחלויות ומאחזים. הדברים מסתברים גם מהשוואת הגודל הכולל של "מרחבי השמירה" - כ-172 אלף דונם, עם גודל השטח הבנוי של ההתנחלויות – כ-60 אלף דונם. כלומר כמעט פי שלוש. המשמעות המעשית היא שאדמותיהם של הרבה מאוד פלסטינים נמצאות בתוך שטחים שבהם הרבש"צים - כלומר המתנחלים, מוסמכים להחליט מי ומתי יכנס אליהם.

אבל גם זה לא מספיק למתנחלים. בהתבסס על צילום האירוע שבו תועד שורשן הרבש"ץ של כפר אדומים, ניתן לקבוע שהוא התרחש כ-100-150 מטר מחוץ ל"מרחב השמירה" שהוגדר לו. זה לא אמור להפתיע אף אחד. כל מי שמכיר את המציאות בשטח, יודע שרבש"צים רבים פועלים בידיעה שהם יכולים לפעול איך ואיפה שהם רוצים. הרושם שעולה מהסרטון הזה, הוא שגם הרבש"ץ שורשן יודע את זה.

קישור לאוגדן תצלומי האוויר של "מרחבי השמירה" של הרבש"צים בהערה הראשונה. "מרחב השמירה" של התנחלות כפר אדומים, בעמ' 14.


bottom of page