top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

שנת שמיטה

מהר מהר לפני שתתחיל שנת השמיטה, מתנחלים מאלון מורה מיהרו להשתלט על עוד כמה עשרות דונמים של פלסטינים תושבי הכפר דיר אל חטב, ונטעו עליהם כרם ענבים. מדובר בכרם שניטע בין שני חלקי ההתנחלות שביניהם מפרידים כ-700 מטר.

במהלך שני העשורים החולפים ההתנחלות אלון מורה הצליחה להשתלט על שטחים בהיקף של כ-15,500 דונם, שרובם בבעלות תושבי הכפרים עזמוט, דיר אל חטב וסאלם (למחקר של אוצ’ה על אלון מורה - https://bit.ly/3pNFRxB). למרבה האירוניה, התנחלות אלון מורה שהועברה כזכור למקומה הנוכחי בראשית שנות ה-80, לאחר שבג"ץ הורה לפנות אותה מכיון שהוקמה במקור על קרקעות בבעלות פרטית של תושבי הכפר רוג'יב שנתספו ל"צרכי בטחון" (במה שנקרא "בג"ץ אלון מורה"), הפכה ברבות הימים לאחת ההתנחלויות האלימות והנשלניות ביותר בגדה המערבית. עוד קצת על מה שקורה סביב אלון מורה תוכלו לקרוא בפוסט שלנו כאן: https://bit.ly/3AK1C72

ההשתלטות על כל רכס ג'בל כביר שעליו הוקמה ההתנחלות, כללה בין היתר גם השתלטות על מקאם שיח' בלאל עליו כתבנו כאן לא מזמן (https://bit.ly/2XGqKxb) ועל עוד אלפי דונם שעל כ-600 מתוכם מתנחלים מאלון מורה השתלטו בעיקר באמצעות כרמי ענבים. אגב, למעלה מ-90% מהשטח שעליו השתלטו מתנחלים סביב אלון מורה לצרכים חקלאיים, הם בבעלות פרטית של פלסטינים.

חשוב להזכיר כי המתנחלים המעורבים בהשתלטויות אלימות על קרקעות חקלאיות, לא פועלים לבד, אלא הם זוכים לליווי צמוד מרשויות שונות כגון: משרד החקלאות ופיתוח הכפר, רשות המים, הרבנות הראשית לישראל, וכמובן גם החטיבה ל


התיישבות, שהעניקה לכמה מהם משכנתאות נדיבות. (לתחקיר המלא שפרסמנו על התמיכות של החטיבה להתיישבות במתנחלים מפרי חוק - https://bit.ly/3924r88).

אלון מורה אינה ההתנחלות היחידה שתושבים מתוכה בילו את החודשים האחרונים של השנה החולפת בבולמוס של ביזה. הנה כמה דוגמאות נוספות: מתנחלים מאזור שילה השתלטו בחודשים האחרונים על מאות דונמים בבעלות תושבי הכפרים ג'לוד וקוסרה שנמצאים מצפון למאחז קידה. תושבי ההתנחלות מגדלים השתלטו על עשרות דונמים בסמוך לכביש 5 בבעלות תושבי הכפר גו'ריש ושתלו עליהם כרם ענבים. מתנחלים השתלטו על שטח בסמוך לגבעת האולפנה מצפון להתנחלות בית אל, בבעלות תושבי הכפר עין יברוד ונטעו עליו עצי זית. ובסמוך למאחז חוות עינות קדם המוכר בעיקר בשם "החווה של עומר", מתנחלים השתלטו על עשרות דונם בבעלות הואקף.


bottom of page