top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

שמורת טבע רותם משכיות

בחודש ינואר 2020, שבועיים לפני הבחירות השלישיות (אבל מי כבר מסוגל לעקוב), הכריז שר הבטחון דאז נפתלי בנט - Naftali Bennett על כוונתו לאשר שבע שמורות טבע "חדשות" ב- מועצה אזורית בקעת הירדן: מערת אריאל, נחל אוג, ואדי מלחה, נהר הירדן הדרומי, בתרונות נחל תרצה, ערבות הירדן, רותם משכיות.


"היום אנחנו מעניקים חיזוק גדול לארץ ישראל וממשיכים לפתח את ההתיישבות היהודית בשטחי C במעשים, לא במילים... באזור יהודה ושומרון אתרי טבע עם נופים מדהימים. אנחנו נרחיב את הקיימים ונפתח גם מקומות חדשים. אני מזמין את כל אזרחי ישראל לקום ולהתהלך בארץ, לבוא ליהודה ושומרון, לטייל, לגלות ולהמשיך את המפעל הציוני..."


אלא שמהר מאוד התברר למרבה המבוכה, ששבע השמורות ה"חדשות" של בנט הן בעצם שש שמורות ישנות שחושבו בטעות כשבע בשל פסיק מיותר בהודעת הדוברות של בנט. חלק מהשמורות "החדשות" נמצאות בכלל בתוך שטח צבאי סגור 151 ואי אפשר להגיע אליהן מכיון שכל האזור מגודר. ולפחות חמש מתוך ששת השמורות "החדשות" אושרו למעשה כבר לפני עשרות שנים וכל מה שבנט עשה הוא להפוך אותן ל"שמורות מוכרזות", מה שיאפשר לפקחים של רשות הטבע והגנים לפעול בהן. לנקודה הזו נחזור בסוף. על הסיפור הדי מביך הזה פרסם בזמנו Amir Ben-David רשימה ארוכה באתר החדשות זמן ישראל, ששווה לשוב ולקרוא- https://bit.ly/3mkJgmN.


חלפו להם כעשרה חודשים וראש המנהל האזרחי חתם ב-12.10.2020 על צו צבאי שמכריז על 'שמורת רותם משכיות'. השמורה שגודלה כ-2,060 דונם, נמצאת בצפון בקעת הירדן, בסמוך לשתי ההתנחלויות רותם- ישוב חילוני דתי אקולוגי. ומשכיות, שמתנחלים מתוכן מעורבים בגירוש רועים פלסטינים משטחי מרעה שמתנחלים השתלטו עליהם. תזכרו את הפרט הזה, תכף נחזור גם אליו (קישור לצו- https://bit.ly/39Ifcws).


אגב, על אחד המתנחלים האלימים באזור זה, דידי עמוסי שמו, שמחלטר במקביל לעבודתו כחקלאי גם כרבש"ץ של ההתנחלות רותם, כתבנו כאן לפני פחות משנה פוסט לא מאוד מחמיא- https://bit.ly/38Dy5zo.


לפני כחודש (3.3.2021) הגיעו חיילים לקהילה הבדואית עין אל חלוה, שההתנחלות משכיות נבנתה מעליה, ומסרו לתושבי המקום עותק של הצו המורה על הכרזתה של שמורת הטבע. באותם ימים מתנחלים מהאזור הגבירו את מאמציהם להשתלט על המעיין שמשמש את הקהילה, שנמצא מטרים ספורים מחוץ לגבול שמורת הטבע, ובנו במקום בריכת מים שבימי הפסח כבר הפכה למוקד תיירות עבור מתנחלי האזור, שחיילים הופקדו על שמירתו. 'מעין הדגל' הוא נקרא עכשיו.


אבל כשמסתכלים על שמורת הטבע החדשה ישנה של בנט, מתבררים עוד כמה פרטים פיקנטיים לגביה:


1. במרכזה עובר כביש ראשי ('כביש אלון'), שעליו נוסעות אלפי מכוניות מדי יום. 2. מתנחלים מרותם מגדלים בתוכה מטע זיתים. 3. והכי חשוב: השמורה גובלת במדויק בשטחי השיפוט של שתי ההתנחלויות רותם ומשכיות. כלומר באורח פלאי, ערכי הטבע המוגנים מסתיימים בדיוק בקווים שבהם מתחילים שטחי השיפוט של ההתנחלויות שבהם כידוע מותר לבנות ולעשות הכל. 4. עכשיו נחשו מי כן מתגורר בתוך שטחה של השמורה המוכרזת? פלסטינים מקהילת הרועים אום אל ג'מל, שהמדינה מנסה מזה מספר שנים לגרש באמצעות "צו תיחום" (קישור לידיעה- https://bit.ly/31K9NQX).


ימים ספורים לאחר ביקור הצבא בעין אל חלוה שלח עוה"ד איתי מק, בשם מספר פעילי זכויות אדם שפועלים באזור, מכתב לראש המנהל האזרחי בו הוא כתב בין היתר: "כל אדם אשר מסתכל במפת ההכרזה ובהתאמה שלה לשטחי האש וההתנחלויות, יכול ב"עין בלתי מזוינת" לזהות שהמטרה בהכרזה היא פוליטית ותואמת לדבריו של בנט ("לפתח את ההתיישבות היהודית בשטחי סי") ההכרזה יוצרת רצף מלא בין שטחי השיפוט של ההתנחלויות משכיות, רותם ושדמות מחולה; ההכרזה תמנע מקהילות הרועים בעין חילווה ואום ג'מאל להגיע לשטחי המרעה החשובים שנותרו ב"רווח" בין שטחי השיפוט של ההתנחלויות רותם ומשכיות. אותו ה"רווח" שימש כ"מסדרון" למעבר של הרועים לשטחי מרעה נוספים הממוקמים מזרחית להתנחלויות רותם ומשכיות... מאחר שאין בנמצא בשטח שם "ערכי טבע" כלשהם אשר היו יכולים להצדיק את ההכרזה של רמ"א ביום 12.10.2020, הרי שאין צל של ספק כי המטרה בהכרזה הייתה להאיץ את הטיהור האתני של קהילות הרועים המקומיות במרחב, אשר גם כך "נחנקו" בעקבות ההכרזות הקודמות על שטחי האש 900, 901 ו-902, ההכרזות על שטחי השיפוט של משכיות ורותם, ואלימות הרבש"צ דידי עמוסי והמתנחלים האחרים. מי שיטרח "לבקר" בשמורה יוכל להיווכח במו עיניו כיצד הערכים המוגנים בשמורה שהוכרזה, הם רק ערכי האפרטהייד של צה"ל ומדינת ישראל." (קישור למכתב המלא- https://bit.ly/3cSf8we).


כשחושבים עכשיו על ההכרזה של בנט מינואר 2020, מבינים שהיא פשוט נועדה לתת לפקחים של רט"ג סמכות לגרש את הפלסטינים מהאזור הזה.


bottom of page