top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

רבש"צים חדשים בגוש עציון

מברוכ! במועצה האזורית גוש עציון (שבינה ובין גוש עציון ההיסטורי, שלפני 48', יש חפיפה מזערית) מונו השנה מספר רבש"צים חדשים. רבש"צ, למי שלא מכיר את המושג, זה ראשי תיבות של "רכז בטחון צבאי שוטף". מה שזה אומר, בין השאר, זה: משכורת, נשק, רכב, סמכויות תשאול, עיכוב, חיפוש וגם מעצר בתנאים מסויימים, כולן מתוארות בפירוט בצו 432: "הצו בדבר הסדרת השמירה בישובים". בקיצור, כל מה שמיליציות המתנחלים זקוקות לו, כדי לדאוג לכך ששטחים גדולים בתוך וסביב ההתנחלויות יישארו פנויים מפלסטינים. (קישור לצו 432 - https://bit.ly/3E4Pcby).

הדעת נותנת, שרבש"ץ שמקבל משכורת וסמכויות רבות מהצבא, אמור להיות מה שנקרא במקומותינו "אדם נורמטיבי" שאין חשש שיעשה שימוש לרעה בסמכויותיו הנרחבות. נכון? אז היום נספר כאן על שניים מתוך הרבש"צים החדשים שמונו השנה, שניהם התארחו אצלנו כאן בעבר: יאיר בן דוד, הרבש"ץ החדש של המאחז הלא חוקי 'חוות קשואלה', שנמצא בסמוך להתנחלות גבעות מדרום-מערב לבית לחם; ויוסי לויט, הרבש"ץ החדש של המאחז הלא חוקי "חאן צורי יעלים", שנמצא בסמוך להתנחלות מעלה עמוס מדרום-מזרח לבית לחם. (קישור לרשימת הרבש"צים של ההתנחלויות במועצה האזורית גוש עציון -https://bit.ly/3E84IDX)

נתחיל עם יאיר בן דוד, שהיה גם המנכ"ל הראשון של ארגון "רגבים". הוא אדם שהספיק לערוך היכרות עם מערכת החוק, אבל בקטע פחות טוב. בן דוד, שגדל בהתנחלות אלון שבות, היה מעורב בפלישות אלימות חוזרות ונשנות לשטחים בבעלות פלסטינים שלביש מזלם אדמותיהם נמצאות מאחורי בית הוריו בהתנחלות. בגין פלישות אלו, בן דוד נעצר מספר פעמים, ואף הוגש נגדו כתב אישום בגין הסגת גבול, איומים, היזק בזדון והפרת חובה חוקית. אבל כל זה, מסתבר, לא עזר. בשנת 2012 בן דוד שוב פלש לקרקעות באותו אזור ובעקבות זאת ראש המנהל האזרחי הוציא נגדו צו פינוי - עניין נדיר מאוד כשמדובר בפלישות של מתנחלים לשטחים של פלסטינים. בקיצור, לא ממש החומר שהייתם רוצים שממנו יהיה עשוי אדם שמחזיק בסמכויות מרחיקות לכת. בשנת 2012, בן דוד הגיע למסקנה שפלישות לכמה דונם זה עניין שקטן עליו, אז הוא הקים את המאחז הלא חוקי "חוות קשואלה" שעכשיו הוא גם התמנה להיות הרבש"ץ שלו. "מוש" כמו שאומרים הצעירים היום. גם להקים מאחז לא חוקי וגם לקבל ג'וב על הדרך. (לפוסט על בן דוד - https://bit.ly/30Y8dy3).

גם החבר השני, יוסי לויט, הרבש"ץ החדש של המאחז שנקרא "ח'אן צורי יעלים", רחוק מלהיות מציאה גדולה בכל מה שקשור לשמירת חוק. לויט, שעבד מספר שנים כפקח של המנהל האזרחי, היה גם במקרה או שלא, האדם שממש ביצע את מיפוי אדמות המדינה בדיוק במקום שבו הוא הקים את המאחז זמן קצר לאחר שעזב את המנהל האזרחי. קולטים את הקטע? יום אחד הוא פקח של המנהל האזרחי, ולמחרת הוא עושה שימוש בידע שלקח איתו, והולך ומקים יחד עם החבר שלו, מאחז לא חוקי, תוך שהוא משתלט על מאות דונמים ונוטל חלק בגירוש פלסטינים מהאזור בטענה שמה שהוא לא מיפה כ"אדמת מדינה", "נקנה על ידי מישהו". בלא ספק, אחלה רבש"ץ הולך להיות יוסקה שלנו. בהצלחה בתפקיד. (לפוסט על יוסי לויט - https://bit.ly/3HVXxAM).

קישור לידיעה על הקומבינה של יוסי לויט בעיתון 'הארץ' - http://bit.ly/2HKhWwO.


bottom of page