top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

ציר מילוט - ברקן

שמעתם פעם על "ציר מילוט" להתנחלות שגרים בה קרוב ל-2,000 איש?


לא? לא נורא.

גם אנחנו לא, אבל תמיד יש פעם ראשונה.


באמצע חודש אפריל האחרון החל צה"ל - צבא ההגנה לישראל לחצוב כביש חדש ממזרח להתנחלות ברקן. מבירור שערכנו עם החיילים במקום, מסתבר שמדובר ב"ציר מילוט". ההתנחלות ברקן הוקמה בשנת 1981 על אדמות הכפר חארס ומשם התפשטה לאדמות הכפרים סרטה וקרוואת בני חסן. כיום גרים בה קרוב ל-2,000 מתנחלים, חילונים ברובם. כלומר, ב-40 שנה האחרונות ההתנחלות התקיימה איכשהו ללא "ציר מילוט" שפונה דרומה לכביש 5, אלא רק "ציר מילוט" לכיון צפון שמתחבר פחות או יותר מיומה הראשון של ההתנחלות עם כביש המחבר בין הכפרים קראות בני חסן וחארס.


ההתנחלות ברקן מחוברת בכביש גישה נוח לאזור התעשייה ברקן שמחובר בכביש גישה עוד יותר נוח לכביש מספר 5 (כביש חוצה שומרון). אז מדוע הצבא פורץ דרך בת שני קילומטר אורך בתוך ואדי שחלקים גדולים משני צדדיו כרמי זיתים בעיקר, שאמורה לחבר את ההתנחלות לכביש חוצה שומרון?

מפת הצו

במשך מספר שבועות לא היה ברור לנו על סמך איזה צו צבאי הצבא עובד במקום, שכן מדובר באדמות בבעלות פרטית פלסטינית. אבל לאחרונה הגיע לידינו מסמך שמלמד שבמקום התבצעה תפיסה צבאית כבר בנובמבר 2020 (צו 26/20), שבמהלכה נתפסו כ-17.5 דונם מאדמות שלושת הכפרים הפלסטינים: חארס, סרטא וברקין, לשם פריצת הכביש.


באופן מפתיע או שלא, "ציר המילוט" הזה חולף בסמיכות רבה לאתר ארכיאולוגי שנקרא "ח'רבת אל ברכ" (ח'רבת הבריכות), שהמתנחלים במקום מכנים "גתות ברקן". מדובר באתר שהמנהל האזרחי מקדם יחד עם המתנחלים שמנסים להשתלט עליו שכן הוא נמצא בין ההתנחלות עצמה ובין אחד מחלקיו של אזור התעשיה ברקן, ממזרח לו. מדובר באזור שמזה עשרות שנים מעט מאוד פלסטינים (למעט אלו שעובדים במפעלים ושנכנסים עם אישורים שהרשויות הישראליות מנפקות) יכולים בכלל להתקרב אליו.


איך אנחנו יודעים שהמתנחלים מקדמים את ההשתלטות על המקום?

כי אנחנו רואים כיצד צוות המורים של בית הספר על שם "בן ציון נתניהו" בהתנחלות ברקן משתף פעולה עם אוניברסיטת אריאל שמתמחה כזכור בהשתלטות על קרקעות תחת כל מיני איצטלות אקדמיות, כדי לחפור קצת במקום. לשם כך לא צריך הרבה יותר מאשר לצפות בסרטון החובבני שהם העלו ליוטיוב ולקרוא את הפוסט הסתמי שהם העלו לפייסבוק. ברור אבל שהיוזמה מאחורי הסיפור הזה היא של מועצה אזורית שומרון, שעל אף שאין לה גרגר של סמכות לפעול במקום, מקדמת את המקום באתר האינטרנט שלה.


המסקנה המתבקשת מכל הסיפור הזה נראית לנו די ברורה ומתבקשת:

הצבא פורץ דרך בת שני קילומטרים שתחבר את ההתנחלות ברקן עם כביש 5, תחת הכותרת השקרית "ציר מילוט". פריצת הדרך נעשית בתיאום עם המתנחלים שרוצים לקדם את ההשתלטות על שטחים שנמצאים באזור זה ולסלק את המשפחות הפלסטיניות המעטות מהכפרים באזור, שעדיין רועות ומעבדות שם את הקרקע.



bottom of page