top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

צוות "קו כחול" - מימדי ההונאה

בימים רביעי וחמישי הבאים (1-2 לפברואר) נשיק את הדו"ח החדש שלנו "כחול-לבן שחור" שעוסק בעבודת "צוות קו כחול" במנהל האזרחי. דו"ח זה הוא המסמך המחקרי הראשון המוקדש לבחינת פעילותו של "צוות קו כחול" הפועל החל משנת 1999. "הקו הכחול" הוא כינוי כללי שהעניקו הרשויות הישראליות לשטחים המוכרים בשם "אדמות מדינה". תפקידו העיקרי של הצוות הזה היה ונותר לבחון את דִיוּקן של מפות ההכרזות על אדמות מדינה, מפות ששורטטו בשנים שקודם לכן, ובעיקר בראשית שנות השמונים של המאה העשרים. כלומר, לחזור ולאשר את גבולות ההכרזות האלה. חלק קטן יותר מעבודת צוות קו כחול הוקדש למיפויים של שטחים שישראל נטלה עבור ההתנחלויות והתשתית העוטפת אותן באמצעות צווים צבאיים למיניהם ולמיפוי אדמות שנרכשו על ידי יהודים לפני 1948.

עם השנים נעשה צוות קו כחול לגורם מרכזי בכל הקשור לפיתוחן של ההתנחלויות ולהכשרתם בדיעבד של עשרות מאחזים, שכן נוהלי המנהל האזרחי קובעים שכל תוכנית חדשה המובאת למוסדות התכנון לאשור והמתוכננת על אדמת מדינה שהוכרזה לפני שנת 1998 (כלומר על רובן המכריע של אדמות המדינה המוכרזות) מחייבת בדיקה מחודשת של מעמד הקרקע על ידי צוות קו כחול.

בד"ח אנו חושפים לראשונה את מימדי ההונאה שביצע צוות קו כחול, שאישר בחשאי את הכללתם אלפי דונמים שהיו מעובדים על ידי בעליהם הפלסטינים, בתוך תחומי השטחים שהוכרזו כאדמות מדינה.



bottom of page