top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

צו הפקעה 1-21

לפני כארבעה חודשים דיווחנו כאן על צו הפקעה 1/21 שראש המנהל האזרחי הוציא לשם הפקעתם של כ-660 דונם באזור נבי מוסא, מדרום מערב ליריחו (https://bit.ly/2VIuPjg).


צו ההפקעה מתייחס לשטח שנמצא לאורך אגן ואדי נאר (נחל קדרון), בעומק שטח שהוכרז בסוף שנת 1971 כשטח צבאי סגור עבור "שטח אש 912", המוכר גם בשם "נבי מוסא" בשל קרבתו למקאם נבי מוסא. מדובר על פרויקט טיהור נחל קדרון, שמזה עשרות שנים זורם בו הביוב שמגיע מאזור דרום מזרח ירושלים ובית לחם, והעברתו למתקן טיהור שפכים "אוג" שישראל בנתה לא רחוק מיריחו. על הפרוייקט הזה כתבנו כאן לראשונה במאי 2020 (https://bit.ly/2VM8UaM).


בינתיים התקיים במקום סיור של המנהל האזרחי עם בעלי הקרקע הפלסטינים שאדמותיהם הופקעו, ובמהלכו הסביר נציג המנהל האזרחי כי הפקעת השטח מוצדקת בין היתר מכיון שפלסטינים באזור יריחו יקבלו חלק מהמים שיטוהרו ויושבו לחקלאות. על הדברים הללו חזרה גם היועצת המשפטית של מדור מקרקעין במנהל האזרחי, סגן רים חליפה, במכתבה לעו"ד עלאא מחאג'נה המייצג את בעלי הקרקע: "השפכים שיובלו אל המאגר המתוכנן יוזרמו למתקן תיקון שפכים האוג, שם המים יוסבו לשימוש חוזר ויועברו לטובת חקלאים ישראלים ופלסטינים בבקעת הירדן וצפון ים המלח" (קישור למכתבה של סגן חליפה- https://bit.ly/3jFSpW9).


נשמע סביר, לא? הכל שוויוני בעולם המדומיין של משפטני המנהל האזרחי. אלא שיש בעיה אחת גדולה שעליה הצביע עו"ד מחאג'נה בהתנגדותו להפקעה: תשתיות המים שבאמצעותם ישראל אמורה להעביר את המים המטוהרים ממאגר אוג לחקלאים פלסטינים, לא קיימות במציאות. אבל לא נורא, גם לעניין זה יש ליועצת המשפטית - סגן רים חליפה תשובה: "אשר לטענותיך באשר להעדר תשתיות באמצעותן ניתן להעביר את המים שיוזרמו מהמאגר המתוכנן לפלסטינים, יצוין כי האחריות לאספקת מים לכפרים הפלסטינים נתונה לרש"פ."


קולטים/ות את התרגיל של המנהל האזרחי? מפקיעים קרקע וטוענים שהיא נועדה לשרת בין היתר גם את הצרכים של החקלאים הפלסטינים, אבל כאשר מתברר שאין תשתיות להעברת המים לחקלאים הפלסטינים, מסבירים שם במנהל האזרחי שהעברת המים היא בכלל באחריותה של הרשות הפלסטינית.


קפקא היה גאה בעו"ד סגן רים חליפה.








bottom of page