top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

פוגרום מגבעת רונן

ביום שישי (21.1.2022), התנהל לו פוגרומצ'יק באין מפריע. כ-10 עבריינים צעירים, ירדו ממאחז בשם "גבעת רונן" ותקפו פלסטינים מהכפר בורין ופעילים ישראלים שבאו לסייע להם לעבד את אדמותיהם, שנמצאות תחת המאחז. הם היכו אותם באלות ושרפו רכב. ככה סתם, לאור יום - כי בא להם.

זה לא הפוגרום הראשון שהמאחז האלים הזה, שמתגוררות בו כ-20 משפחות, מוציא מתוכו. גם לא העשירי. גם לא המאה. מדובר בשגרה שמתנהלת לה באין מפריע מזה שנים. כולם יודעים מהיכן העבריינים הללו מגיעים, כולם יודעים מי מתגורר במאחז הזה. אך הצבא, השב"כ והמשטרה - כלומר כל הממשלות בעשורים האחרונים – כולם מעדיפים לאפשר להם להמשיך ולהשתולל באין מפריע. אחרי הכל, מדובר ב"התיישבות הצעירה". היום נספר לכם קצת על המקום הארור הזה, שמככב בליגת העל של מאחזי הפשע המתנחליים בגדה המערבית.

מאחז "גבעת רונן", המוכר גם בשם "סנה יעקב", קרוי על שם האדם שהקים אותו בשנת 1998 - רונן ערוסי. ערוסי אמנם כבר מזמן לא גר שם, אבל השם התקבע. ככה זה, יש אנשים שיש על שמם חוקים בפיזיקיה. אחרים, קרויות על שמם הלכות משפטיות חדשניות. ויש כאלו שעל שמם קרויים מאחזים מצורעים, כמו זה למשל.

מדובר באחד משני מאחזים שנמצאים סביב ההתנחלות המבודדת, האלימה והקיצונית הר ברכה שהוקמה מעל העיר שכם, בשנת 1983; גבעת רונן, כקילומטר מדרום להתנחלות; ואילו המאחז השני, שהוקם גם הוא בשלהי שנות ה-90, נמצא כ-600 מטר ממערב להתנחלות והוא כיום משמש כמחנה של נוצרים אוונגליסטים פונדמנטליסטים שמזרזים את חזרתו של ישוע המשיח לעולמנו, באמצעות סיוע ליהודים פונדמנטליסטים ואלימים שבוזזים אדמות של פלסטינים, גם זאת בתקווה שהם יזרזו את ביאת המשיח. נשאר רק להמתין במתח כדי לראות איזה משיח יגיע קודם.

שני המאחזים סביב ההתנחלות (כמו כל המאחזים בגדה) משמשים לאותה פונקציה: להשתלט על קרקעות סביב התנחלות. במקרה זה, אדמות הכפר בורין. השיטה היא פשוטה: בונים את המאחז על אדמות שנבזזו על ידי המדינה, באמצעות הכרזה עליהן כ"אדמות מדינה"; משם ממשיכים להשתלט, תוך שימוש באלימות, על קרקעות חקלאיות מעובדות סביב המאחז. תחום שההתנחלות הר ברכה והמאחזים סביבה מצטיינים בו.

התהליך הזה נמשך כל הזמן. נכון להיום, מתנחלים סביב ההתנחלות הר ברכה ומאחזיה, מעבדים קרוב ל-900 דונם - רובם קרקעות שעובדו קודם על ידי פלסטינים. כולם, בתוך שטח גדול בהרבה שמשתרע על כ-5,400 דונם, שפלסטינים למעשה אינם יכולים להיות בו כלל, אלא אם הם עובדים בהתנחלות ברכה בבניין, בשל אלימות המתנחלים המגובה על-ידי הצבא.

חבורת החלאות שערכו את הפוגרום מתחת למאחז, למדו והפנימו היטב את השיטה: מפעילים אלימות רצחנית על מנת להגדיל את השטח שפלסטינים אינם יכולים להיכנס אליו. יש להם את כל הסיבות שבעולם להניח שגם במקרה זה אף אחד לא יטרח למצות עמם את הדין, שכן אחרת הם לא היו מעזים לעשות זאת.

קישור לידיעה באתר 'כאן' - https://bit.ly/3AonOVd



bottom of page