top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

פארק שמקדם אפרטהייד

קנית בית או דירה בקציר או בעיריית חריש ? ברכות השקעתם במפעל ההתנחלויות.


הישובים חריש וקציר הוקמו בשנות ה80 כחלק מהנסיון ליהד את צפון המשולש וואדי עארה שנמצאים בתוך שטח מדינת ישראל. לשם הקמת הישובים הללו הופקעו קרקעות מתושבי הכפר ברטעה, שחציו המזרחי בגדה המערבית וחציו המערבי בתוך מדינת ישראל, וכן מתושבי הכפר קפין שנמצא בגדה המערבית, שחלק ניכר מקרקעותיו נותרו לאחר 1948 ממערב לקו הירוק.


במהלך המחצית השניה של שנות ה-90 הוקם כ-10 קמ' ממערב לגנ'ין פארק התעשייה שח"ק, שזה ראשי תיבות של שומרון, חריש, קציר. הפארק הוקם על כ-500 דונם של אדמות ציבוריות (אדמות מדינה שנרשמו בטאבו על ידי הירדנים) של הכפר יעבד, שישראל השתלטה עליהן והעבירה אותן להתנחלות שקד שהיא חלק מהמועצה האזורית שומרון.


לשם הקמת הפארק הוקמה בסוף שנת 1997 חברה בשם שח"ק פארק תעשיות צפון השומרון בע"מ. החברה הוקמה על ידי המועצה האזורית שומרון ובשיתוף מה שהיה בזמנו המועצה המקומית חריש-קציר (החל משנת 2012 שני הישובים הללו מופרדים מוניציפלית). 90% ממניות החברה נרשמו בבעלות המועצה האזורית שומרון.


את ההיגיון שעמד מאחורי הקמתו לא מנסים להסתיר באתר האינטרנט של הפארק:


"פארק תעשיות שח"ק הינו יוזמה משותפת של המועצות שומרון וקציר חריש, אשר יחד עם משרד התמ"ת, חברו בשנת 1998 לפיתוח והקמת פארק תעשיות, שיסייע לפיתוח דמוגרפי והתיישבותי בנחל עירון סמוך לכביש 6 (מחלף ברקאי) הפארק יאפשר מתן פתרונות תעסוקה לערים הסמוכות, חדרה, עפולה, פרדס חנה וכו".


הנה טיפה פרשנות לאלו שבכל זאת מתקשים להבין מה בדיוק נכתב שם:


"יוזמה משותפת של המועצות שומרון קציר וחריש":

---------------------------

המתנחלים יביאו את הקרקע שישראל בזזה מהאוכלוסייה הפלסטינית והקצתה להם בחינם, ובתמורה היא תספק מקומות עבודה גם למתנחלים באזור וגם לתושבי הישובים היהודים ממערב לקו הירוק. ועל הדרך המועצה האזורית שומרון תקבל את כל הארנונה מהמפעלים באזור התעשייה.


"פיתוח דמוגרפי וישובי":

---------------------------

יהוד צפון המשולש וואדי עארה בתוך שטחיה הריבונייים של מדינת ישראל, תוך ביסוס מפעל ההתנחלויות בשטחים שישראל כבשה ב1967 והחלה עליהם שלטון צבאי.


"פתרונות תעסוקה לערים הסמוכות, חדרה, עפולה, פרדס חנה...":

---------------------------

באזור צפון המשולש וואדי עארה ישנה אוכלוסייה של 200-160 אלף ערבים פלסטינים שהם אזרחי מדינת ישראל, אבל הפארק החדש לא אמור לשרת אותם, אלא את "הערים הסמוכות חדרה, עפולה, פרדס חנה וכו".


כיום, למעלה מ-20 שנה לאחר הקמתו, כשני שליש משטח הפארק תפוסים. זה הזמן לשכפל את המודל של שח"ק למקום נוסף, כמה עשרות ק"מ דרומה, שבו המתנחלים מתעתדים להקים אזור תעשיה חדש שיקרא "בוסתני חפץ". מדובר על כ-800 דונם שישראל הפקיעה באמצעות הכרזה עליהם "אדמות מדינה" שהועברו להתנחלות אבני חפץ הנמצאת ממזרח לטולכרם.


תוכנית מאושרת עדיין אין במקום, אבל זה לא מנע ממנהלת פארק תעשיה שח"ק לפרוץ לפני כשבוע "דרך בטחון" סביב 800 הדונם שעליהם הוא מתוכנן להיבנות.


הכל בחסות תושבי קציר וחריש כמובן, שהתגייסו כדי להעניק לאפרטהייד בגדה המערבית חזות נורמטיבית. אתר פארק שחק: http://www.p-shahak.co.il/

על גביית הארנונה של מ.א שומרון: https://bit.ly/2EDFkM7

מקור תמונה: אתר פארק תעשיות שחק

bottom of page