top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

עזבונות 2022 - איתמר

כמדי שנה, גם השנה אנו מקדישים פוסט לוועדת העזבונות של משרד המשפטים. כספי העזבונות שמגיעים למדינת ישראל, מחולקים מדי שנה, לגופים שונים שפונים לוועדת העזבונות - בבקשה לקבל מענקים עבור פרויקטים שונים. מדי שנה, הוועדה דנה בבקשות המועברות לה, ומחלקת את הכספים על פי קריטריונים מאוד גמישים כנראה, אם כי ברור כי שמירה על החוק, אינו אחד מהם. בשנים האחרונות כתבנו כאן כל מיני החלטות שערורייתיות של הוועדה הזו. בשנת 2016, למשל, הוועדה החליטה להקציב 115 אלף ש"ח להתנחלות המבודדת והאלימה, רחלים, על מנת שזו תשפץ "מעיין" שלא קיים (http://bit.ly/3tn4TH3). בשנת 2019 הוועדה הקציבה להתנחלות מבודדת ואלימה נוספת, בית אל שמה, מאה אלף ש"ח לשם שיפוץ קרוואנים, שההתנחלות הציבה על קרקעות פרטיות של פלסטינים, אותן היא גזלה מתושבי הכפר דורא אל-קרעא (http://bit.ly/3MiFR4D). בקיצור, כל שנה והחגיגות שלה, בחסות משרד המשפטים.

ב-6.12.2022 וועדת העזבונות פרסמה את הדו"ח המלא הכולל את החלטותיה לגבי מענקים לשנת 2022. מסתבר שגם השנה ישנם אי אילו טופינים ופינוקים שונים "להתיישבות", שמתוכם בחרנו לדבר כאן על שניים, שנכנה אותם בעדינות, מוזרים במיוחד: היום נדבר על הראשון מבין השניים ובעתיד הקרוב נקדיש פוסט נוסף לשני.

סעיף 20220148 בדו"ח ועדת העזבונות הולך ככה: "ועד מקומי איתמר מבקש… סך 150,000 ₪ לפרוייקט שעלותו הכוללת 201,000 ₪. הפרוייקט הינו למעשה רכישת רכב שטח לחילוץ והצלה, רכב המאפשר התניידות במרחב הררי, אשר ישמש את אנשי הבטחון להציל חיים ויופעל על ידי רבש"צ איתמר, הסייר וחברי כיתת הכוננות... שקלנו הבקשה על כלל מרכיביה ומאחר ומדובר בקו עימות, המטרה מתיישבת עם מטרות העזבון. הננו לאשר הקצבה על סך 201 אלף ₪ לרכישת רכב מסוג רייזר 1000 כאשר הננו מוצאים להדגיש שרכב זה יופעל ויעשה בו שימוש אך באישור הרבש"צ למטרות בטחון היישוב".

התנחלות איתמר, כדאי להזכיר, היא מזה עשרות שנים אחד ממוקדי האלימות הלאומנית-מתנחלית הקשים ביותר בגדה המערבית. לפני מספר חודשים למשל תועד איש ביטחון של ההתנחלות איתמר (יתכן שהיה זה הרבש"צ עצמו אך אנו לא בטוחים בכך), משתולל עם נשק יחד עם חברו מההתנחלות יצהר, בתוך הכפר חווארה - מרחק קילומטרים מההתנחלות, אשר רק בתוכה הוא רשאי על פי הוראות הצבא, לפעול.

במהלך 25 השנים האחרונות, ההתנחלות האולטרה אלימה הזו השתלטה על עשרות אלפי דונם שנמצאים על הרכס שנמצא ממזרח לה. זאת, באמצעות מערכת דרכים פיראטית ורשת של מאחזים לא חוקיים, שמהם יצאו אין ספור התקפות אלימות נגד פלסטינים תושבי הכפרים עוורתא, עקרבא, יאנון ובית פוריכ. מטרתם של המתנחלים במקום הייתה ונותרה אחת ויחידה: לגרש פלסטינים. ואכן, אם מודדים את היקפי השטחים בהם מדובר, המסקנה היא שאין מקום נוסף בגדה, שבו הגירוש האלים נחל כזו הצלחה. עכשיו ברור מדוע מתנחלי איתמר צריכים "רכב המאפשר התניידות במרחב הררי".

בדיוק בשביל זה בין היתר, יש את ועדת העזבונות. הכל אבל בתנאי "שיעשה בו שימוש אך באישור הרבש"צ למטרות בטחון היישוב".

קישור לדו"ח ועדת העזבונות לשנת 2022 - https://bit.ly/3S6gS7K



bottom of page