top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

עדיס עלם בלטרון

רוב רובם של מאות אלפי הנוסעים על כביש ירושלים-תל אביב אינם מודעים לכך שכשהם מגיעים לאזור לטרון הם נוסעים בגדה המערבית. כביש ירושלים-תל אביב הנוכחי, נסלל במחצית השניה של שנות ה-70 לאחר שכעשור קודם לכן, ימים ספורים לאחר תום המלחמה ביוני 1967, ישראל גרשה והרסה את שלושת הכפרים הפלסטינים שהיו במקום: עמואס, יאלו ובית נובא. לאחר הגירוש וההרס, באוקטובר 1967, ישראל הכריזה על כל אזור לטרון כ"שטח צבאי סגור" ובהמשך העבירה באופן בלתי חוקי כמובן, את אדמות התושבים המגורשים להתנחלות מבוא חורון ולמספר מושבים במטה יהודה (https://bit.ly/3sCO8W5).

אבל ישנם כמה גופים שמודעים לעובדה שכביש מספר 1 עובר בחלקו בגדה המערבית, היטב. ביניהם ניתן למנות את קק״ל - קרן קימת לישראל שהקימה באזור את פארק 'קנדה', החטיבה להתיישבות, משרד החקלאות ופיתוח הכפר והמנהל האזרחי. זאת הסיבה שדווקא באזור זה, עשרות מטרים ממערב לכביש ירושלים תל אביב, הוקמה לפני כשנה וחצי חווה חקלאית אתיופית שנקראת 'עדיס עלם', שזה באמהרית כך למדנו "עולם חדש".


מאחורי החווה עומדת יוזמה יפה של כמה עשרות אנשים ממוצא אתיופי, שרצו לשמר ולטפח מסורות חקלאיות אתיופיות. חווה דומה הוקמה בשנת 2015 באזור קריית גת, על ידי ארגון בעל אוריינטציה חרד"לית בשם "הנני''.


בפברואר 2017 פורסם בעיתון מעריב, כיצד הסיפור התגלגל:


“...הוא פנה למעוף, מערך השטח של הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה, שמנסה לחזק את פעילותם של עסקים קטנים ומתחילים, נפגש עם נצח וינטר, שמנהל את סניף מעוף בירושלים והציג בפניו את הרעיון... "יש לנו חלום לחזור ולהיות חקלאים. סחורה מאתיופיה נמכרת היום בכל העולם ובמחירים גבוהים. אנחנו רוצים להשיב את הגאווה שלנו"... משרד החקלאות יצא בדיוק עם מיזם שנקרא ‘התארגנויות חקלאיות’, בין היתר כדי להתמודד עם חרם ה־BDS, והציע פרויקט שמאגד חקלאים. ככה אפשר לצבור כוח ולפנות לשווקים חדשים."


וככה "בין היתר כדי להתמודד עם חרם ה-BDS", הקבוצה שהתאגדה בראשית שנת 2017 כחברה בשם "עדיס עלם חברה לגידול חקלאי בע"מ", קיבלה מהממשלה שפעלה שוב בניגוד לחוק ובחוסר סמכות, 300 דונם של קרקעות פרטיות שמהן גורשו בעליהן הפלסטינים כ-50 שנה קודם. אגב, את נצח וינטר הכרנו לפני הרבה שנים עוד בימים שהוא וחבריו בזזו אדמות פרטיות במאחז מגרון (migron) שפונה בשנת 2012, כך שלא ממש התפלאנו לגלות שהוא מעורב גם בסיפור הביזה הזה (https://bit.ly/3avOpnp).


ובגדה המערבית כמו בגדה המערבית: המשאבים שהגיעו מזרוע אחת של הממשלה, משמשים איכשהו לפעילות שזרוע אחרת של הממשלה, המנהל האזרחי במקרה זה, הוציאה נגדם צווי הריסה. זאת מכיון שכל החווה הזו, כמו כל החוות החקלאיות שהוקמו בגדה בשנים האחרונות כדי להשתלט על שטחים, נבנתה בניגוד לחוק.

bottom of page