top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

סנקציות

"אני יוסף ר. ביידן, נשיא ארצות הברית של אמריקה, סבור שהמצב בגדה המערבית - במיוחד בשל הרמות הגבוהות של אלימות מתנחלים קיצוניים, הכוללת עקירה כפויה של אנשים וכפרים והרס רכוש - הגיע למימדים בלתי נסבלים ומהווה איום רציני על השלום, הביטחון והיציבות של הגדה המערבית, עזה, ישראל ואזור המזרח התיכון בכלל."

במילים אלו נפתחה ההודעה הנשיאותית התקדימית שפורסמה ביום חמישי (1.2.2024), בה הוכרז על הטלת סנקציות על ארבעה מתנחלים אלימים. הסנקציות כוללות הקפאת נכסים ואיסור כניסה לארה"ב. ארבעת המתנחלים שנכללו בצו הם: דוד חי חסדאי, עינן טנג'יל, שלום זיכרמן וינון לוי.

הצו קובע כי כל אדם או גוף נוספים שמזכיר המדינה או מזכיר האוצר יחליטו עליהם יחד, יכולים להתווסף לרשימה זו במידה והם יהיו מעורבים בפועל, בתכנון, בהוראה או בהימנעות ממתן הוראה למנוע:

פעולה אלימה או איום נגד אזרחים פלסטינים.

מאמץ לשים אזרחים פלסטינים במצב של פחד מאלימות שמטרתו להביאם להעתיק את מקום מגוריהם.

הרס רכוש.

החרמת והפקעת רכוש.

ארבעת המתנחלים הכלולים ברשימה הם קמצוץ מתוך קבוצה של פעילי ימין קיצוניים המעורבים במעשים דומים. כל האנשים הללו חיים ופועלים בתוך מערכת פוליטית וחברתית שמעודדת ומתגמלת אותם עבור ביצוע המעשים הללו. התמודדות רצינית עם התופעה הזו, חייבת קודם כל להתחיל עם טיפול שורש במערכות האמונות על אכיפת החוק בגדה המערבית, הצבא והמשטרה, שלא רק שלא מבצעים את תפקידם, אלא אף מספקים למתנחלים מהסוג הזה, שירותי הגנה מסביב לשעון.

בנוסף, ישנם עוד מספר משרדי ממשלה וגופים ציבוריים וציבוריים למחצה שאנו מרבים לכתוב עליהם כאן, שמעודדים ומאפשרים את מעשי האלימות הללו. בראשם ניתן למנות את משרדי החינוך, החקלאות, הרווחה וההתיישבות, המועצות האזוריות והמקומיות בגדה המערבית, החטיבה להתיישבות, קק"ל, ארגון אמנה, רשות המים, הרבנות הראשית וגם בנקים מסחריים שמעניקים לרבים מהמתנחלים האלימים הללו הלוואות.

במקביל לגופים אלו, ישנה הנהגה פוליטית ודתית שמעודדת ומעניקה לגיטימציה לאלימות נגד אזרחים פלסטינים: ראשי מועצות אזוריות ומקומיות בהווה ובעבר, רבני התנחלויות, ראשי ישיבות, מורים, ראשי ועדי התנחלויות וארגונים שמקבלים חלקים ניכרים מתקציביהם מהקופה הציבורית. כולם תורמים ליצירת מצע חברתי, אידיאולוגי ואופרטיבי שמייצר אלימות שמטרתה להביא לגירוש ונישול אלים של פלסטינים.

אנחנו בכרם נבות סבורים שההחלטה להטיל סנקציות על ארבעת המתנחלים הללו, היא צעד משמעותי בכיוון הנכון. אבל התמודדות רצינית עם האלימות המגפתית הזו, תחייב להטיל סנקציות על אנשים וגופים רבים נוספים הנושאים בתפקידים הרבה יותר מרכזיים מאלו של ארבעת המתנחלים הללו.

הודעת הנשיא ביידן: bit.ly/49gauCu

בתמונה: המתנחל ינון לוי שנכלל ברשימת הסנקציות האמריקאית.



bottom of page