top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

סידור עבודה בהריסת בי"ס ספאי

בבוקרו של יום רביעי (23.11.2022) הצבא והמנהל האזרחי הרסו מבנה חדש של בית ספר יסודי, שנבנה בכפר הפלסטיני ח'רבת ספאי – אחד מכפרי הרועים במסאפר יטא. אזור זה הוכרז על ידי הצבא לראשונה כ"שטח אש 918" בראשית שנות ה-70, על אף שיש בו כתריסר קהילות רועים פלסטיניות שהתגוררו במקום במשך דורות. בחודש מאי האחרון, שלושת שופטי בג"ץ: מינץ, גרוסקופף ועמית, התירו לצבא לגרש את תושבי הקהילות הללו. מאז מתן פסק הדין, הצבא הציב מערכת מחסומים וחסימות על דרכים המובילות לאזור וחפר תעלות באורך של מספר קילומטרים, במטרה לבודד ולחנוק את תושבי הקהילות הללו, שמספרם נע סביב 2,000. בכוונתנו לפרסם כאן בקרוב מפה אינטראקטיבית, שבאמצעותה ננסה להסביר מה הצבא בסיוע המתנחלים, עושים שם מאז מאי האחרון.

חזרה לבית הספר ההרוס בח'רבת ספאי: לשם הריסת מבנים של פלסטינים בגדה המערבית, המנהל האזרחי שוכר את שירותיהם של קבלנים שונים שמספקים לו שלל שירותים שונים ומשונים. לפני קרוב לשנה, פרסמנו כאן פוסט ובו פירוט של "מחירון ליום עבודה" שהמנהל האזרחי עובד על פיו, מול ספקי שירותים שונים. (http://bit.ly/3tZ2TFN). במחירון זה מצויין כי עבור יום עבודה של "טרקטור גלגלים 950" למשל, המנהל האזרחי משלם 8,000 ₪ לפני מע"מ.

עכשיו תגידו אתם, מה יותר הגיוני מלשכור את שירותיו של קבלן שמתגורר באזור בו נעשות הריסות? ואם לשכור קבלן שמתגורר באזור, אז כדאי גם שהוא יהיה אחד שאפשר לסמוך עליו שהוא אכן מחויב לתפקיד. ואם אחד שאפשר לסמוך עליו, אז כדאי שזה יהיה גם אחד שהמדינה רוצה לתמוך בו כספית. נכון?

אז החדשות הן שהמנהל האזרחי מצא קבלן הריסות שגם גר ממש קרוב. וגם הוא כנראה מאוד מחויב לתפקיד. וגם המדינה משתוקקת להעביר לו כסף. הקבלן זה גר במאחז לא חוקי בשם "חוות מיתרים", שהוקם לפני כשנתיים, במקום שנמצא כ-15 מערבית לח'רבת ספאי.

מה באמת יותר הגיוני מאשר להביא מתנחל שמתגורר במאחז לא חוקי, להרוס מבנים פלסטינים שהמנהל האזרחי מגדיר כ"לא חוקיים". ומה יותר מתבקש מבחינת אותו מתנחל, מאשר לבוא לעבודה עם סווטשרט של מיליציית המתנחלים "השומר יוש" - שאנשיה מעורבים באין ספור השתלטויות אלימות על שטחי מרעה עצומים, בעשרות מקומות שונים.

התמונה של נהג הטרקטור שמתגורר במאחז אלים, שמתפרנס ישירות מלהרוס בית ספר פלסטיני ושבא לעבודה עם סווטשרט של "השומר יו"ש", הוא אחת מאותן תמונות שמתמצתות את מהות המציאות שישראל יצרה ומתחזקת בגדה המערבית. למציאות הזו קוראים אפרטהייד.


bottom of page