top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

סולם יעקב

לפני כחודשיים וחצי התפרסם דו"ח (https://bit.ly/3jU22zv) חדש של ארגון מחסום ווטש. הדו"ח מסכם תופעה שעד היום לא נסקרה בצורה מקפת, והיא של של השתלטות ישראלית על אתרי מורשת ודת פלסטינים בגדה. או במילים אחרות מה שנהוג לכנות קברי שייח', שהם לא תמיד קברים, אלא לפעמים אתרי זכרון לציון אישיות היסטורית או מיתולוגית כלשהי. בערבית המקומות הללו מכונים לרוב "מקאם" מלשון מקום. או "מזאר" מלשון זיארה שבערבית משמעותה עלייה לרגל.

הדו"ח הזה ראוי להרבה יותר תשומת לב מאשר טור אחד שפורסם באתר שיחה מקומית (https://bit.ly/2IuSP2S), שנכתב על ידי אחת משתי מחברות הד"וח אירית סגולי. מתוך הכרה בחשיבות העניין, נעלה כאן בשבועות הקרובים סדרה של פוסטים שיעסקו במקאמים שונים שעליהם השתלטו מתנחלים בסיוע הרשויות לרוב.

את הפוסט הראשון נקדיש ל'מקאם שיח' עבדאללה' שנבנה על גבעה שמכונה בערבית ג'בל ע'ורייטיס (מצפון לרמאללה), שאיתרע מזלו ובשנת 1978 הוקמה כשני קמ' מדרום לו, התנחלות בשם מועצה מקומית בית אל. חלפו שנים וההתנחלות בית אל כדרכן של התנחלויות, הלכה והשתלטה על עוד ועוד שטחים. במקרה של בית אל מדובר בהשתלטות פיראטית על שטח בן למעלה מ-1,000 דונם של קרקעות בבעלות תושבי הכפרים דורא אל קרעא ועין יברוד, שמעולם לא הופקעו באופן רשמי.

על חלק מהקרקעות הללו נבנו מאות בתי מגורים לא חוקיים, ביניהן גם שכונת האולפנה המפורסמת. עוד מאות רבות של דונם שעליהם בוסתנים וטרסות חקלאיות, סופחו בפועל סופית להתנחלות בית אל באופן פיראטי , בשנים 2002-2003, באמצעות גדר חשמלית שהצבא בנה סביב ההתנחלות וכניסתם של פלסטינים לשטח זה נאסרה לחלוטין.

בתוך השטח שסופח להתנחלות באמצעות הגידור הפיראטי, נמצא בין היתר מקאם המקודש לתושבי הכפר דורא אל קרעא ותושבי כפרים נוספים באזור, שנקרא 'מקאם שיח' עבדאללה'. הנה מה שאמר תושב דורא אל קרעא יוסף חסן, לתחקירן ארגון בצלם בשנת 2010 כאשר תיאר את השתלטות מתנחלי בית אל על אדמות משפחתו ועל המקאם הסמוך:

"בסוף שנות השבעים או תחילת שנות השמונים לקחו לנו את האדמות הראשונות. לא קיבלנו שום צו רשמי, ועכשיו האדמה הזאת נמצאת במרכז ההתנחלות בית אל. עד כמה שידוע לי לא בנו עליה כלום. בתקופתו של סבא שלי גידלנו שם חיטה. היו לנו גם אדמות בשטח של שישים דונמים לאורך החלק הצפוני והמזרחי של ההתנחלות. בהתחלה, פחדנו להגיע לשם בגלל שזה היה קרוב לשטחי אימונים של הצבא ואחר-כך בכלל אסרו עלינו להיכנס לשם, בלי צו רשמי. פעם היינו מגדלים שם חיטה וענבים, ויש שם גם אתר דתי שנקרא מזאר או מקאם שיח' עבדאללה שהיינו מבקרים בו כשהיינו קטנים. היו לידו מעיינות שבהם שיחקנו והייתי הולך לשם לצוד ציפורים." (https://bit.ly/3iXLtkQ)

עכשיו אתם בטח סקרנים לדעת מה קורה עם 'מקאם שיח' עבדאללה' כיום, 17 שנה לאחר שמתנחלי בית אל בסיוע הצבא חסמו אותו לחלוטין לכניסת פלסטינים. כנסו לאתר הבית של ההתנחלות בית אל ותקראו:

"על הר פסגת יעקב, קיים אתר ייחודי ובעל משמעות אדירה ברמה לאומית ואף עולמית: אתר "חלום יעקב". לפני כ-3,800 שנה, חלם יעקב אבינו בבית אל."

בטח כבר הבנתם. אחרי ש'מקאם שיח' עבדאללה' סופח להתנחלות וכניסת פלסטינים למקום נאסרה, מתנחלי בית אל פתאום גילו שזה בדיוק המקום שבו יעקב אבינו חלם על כך שמלאכי אלוהים עולים ויורדים על סולם. מעניין רק אם הוא חלם שיום אחד הסולם הזה יהפוך לסולם גנבים.

על האולפנה המפורסמת: https://bit.ly/3iYRi1x

מתנחלי בית-אל על המקאם: https://bit.ly/33Ych0f


bottom of page