top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

נתניהו מבקר בגבעת הראל

את יום שלישי ה-14 למרץ, ימים ספורים לפני הבחירות, בחר ראש הממשלה היוצא נתניהו לבלות בשטחים כחלק מהקמפיין שלו. בבוקר הוא החל בביקור במאחז הגזל גבעת הראל שנמצא בין רמאללה לשכם, במה שמוסגר כביקור תמיכה ב"התיישבות הצעירה". באותו יום אחה"צ נתניהו קינח בביקור באתר הארכיאולוגי שמנוהל על ידי התנחלות הטרנספר סוסיא, מדרום לחברון, שממנו גורשו תושביו הפלסטינים של הכפר סוסיא בשנת 1986. על ההתנחלות סוסיא נכתב כאן ובמקומות אחרים, רבות (בין היתר כאן- https://bit.ly/3wiGP8O).


אז היום נדבר כאן על מאחז 'גבעת הראל'.

מאחז 'גבעת הראל' הוקם בסוף שנות ה-90 בנקודה שבה נפגשות אדמותיהם של שלושה כפרים פלסטינים: קריות, סנג'יל ואל לובן אל שרקיה. מדובר בגבעה שנמצאת ממערב לכביש 60 שחוצה את הגדה המערבית לאורכה, ומול ההתנחלות האלימה שילה, שבמקביל החלה באותן שנים לשלוח מאחזים גם לכיוון מזרח. כך, תוך מספר שנים ההתנחלות שילה השתלטה באלימות על אלפי דונם של אדמות חקלאיות ומרעה ממזרח וממערב לה.


כמו ברוב המאחזים, גם לשם הקמת המאחז הלא חוקי גבעת הראל, נעשה שימוש בשטח בן כמה מאות דונם, שהוכרז בעבר על ידי ישראל כ"אדמת מדינה" על מנת לייצר כסות של פסוידו חוקיות. אבל המטרה של המתנחלים במקום לא היתה להשתלט על השטח שהוכרז, בשביל זה הרי יש את המנהל האזרחי. המתנחלים כיוונו להשתלט על מאות רבות של דונמים מעובדים של תושבי סגנ'יל וקריות סביב השטח שהוכרז.


שניים מהבולטים במהלך ההשתלטות על השטחים החקלאיים מסביב למאחז הם: אלישיב דרורי ויגאל בן נון. שניהם כיכבו אצלנו בתחקיר המשכנתאות של החטיבה להתיישבות שפרסמנו בשנת 2018 (https://bit.ly/3924r88). כפי שאפשר ללמוד מהמסמך המכונה: "דו"ח מגדלים מאושרים לעניין ערלה בענבים ליקבים", גם הרבנות הראשית לישראל מתגייסת להכשיר את יבוליהם. אין פלא, הם לא מתעסקים שם ברבנות בזוטות כמו גזל והסגות גבול. יש להם הרי מערך כשרות על הראש לנהל.


את הבוננזה הזו מכנים שם במאחז: "ישוב חקלאי בעל אופי פתוח במרחב הפתוח של אזור שילה" (https://bit.ly/39u42v4). מבט השוואתי של תצלום אוויר משנת 1997 לפני הקמת המאחז, עם תצלום אוויר עדכני, מלמד על מה שקרה שם ב-20 השנה האחרונות מאז ש"הישוב החקלאי בעל האופי הפתוח" הוקם: שטחים נרחבים נגזלו על ידי תושבי המקום על מנת לבנות עשרות רבות של בתים צמודי קרקע על השטחים החקלאיים סביב השטח שבזמנו הוכרז אדמת מדינה. ברור, כאשר בוזזים את הקרקע בלא לשלם אגורה לבעליה, נשאר באמת הרבה כסף כדי לבנות בית גדול. את שוד הקרקעות האלים הזה (ועוד רבים שדומים לו), המתנחלים מבקשים עכשיו להלבין תחת השם "התיישבות צעירה".


זה המקום שראש ממשלת ישראל הרקוב והמושחת בחר לבקר בו ערב סיבוב הבחירות הרביעי. העובדה הזו מספרת ככל הנראה לא פחות עלינו הישראלים, מאשר עליו.


לקריאה נוספת על גזל האדמות באזור שילה, ראו נא את הדו"ח שפרסמנו לאחרונה יחד עם בצלם, עמ' 47-54 (https://bit.ly/2Oafk05).

bottom of page