top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

משמר הגבול בהר גילה

לפני בדיוק שנתיים העלנו כאן פוסט (https://bit.ly/31qYHAj) ובו תיארנו כיצד נבזזו אדמות תושבי העיירה הפלסטינית בית ג'אלה לשם הקמת בית ספר שדה של החברה להגנת הטבע, שהיה הבסיס להקמת ההתנחלות הר גילה ישוב קהילתי. כדאי לקרוא את כולו שוב.


בפוסט כתבנו כך:

"ראשוני המתנחלים הגיעו למקום כבר בשנת 1968, אבל צו התפיסה (30/77) שמיסד את הקמת ההתנחלות הוצא על ידי הצבא כ-9 שנים מאוחר יותר בנובמבר 1977 וכלל 160 דונם בבעלותם של תושבי בית ג'אלה. תצלום אוויר משנת 1967 מראה שרובו הגדול של השטח שנלקח על ידי הצבא לשם הקמת ההתנחלות היה מעובד פיקס, ובתוכו היו מספר בתים של משפחות שסולקו עם הזמן מהמקום... השנים חלפו ובית ספר השדה חדל למעשה מלפעול, אבל הנדל"ן הו הנדל"ן ממשיך לשלשל כמות נאה של מזומנים מדי חודש לחשבון הבנק של החברה להגנת הטבע שמשכירה את המתקנים במקום לצבא ולמג"ב."


כאשר פרסמנו לפני שנתיים את הפוסט הזה, עדיין לא ידענו כמה כסף המדינה משלמת לחברה להגנת הטבע עבור השימוש במתקנים שהיא בנתה על הקרקעות שנבזזו על ידי הצבא (והועברו לה ע"י המדינה בלא כל תמורה למיטב ידיעתנו). אבל עכשיו בזכות חבר שלנו שהפנה אותנו לפרסום באתר של מנהל הרכש הממשלתי, אנחנו יודעים מה הסכום: מדובר על 16,902,000 ש"ח שהמדינה תעביר לחברה להגנת הטבע בחמש השנים הקרובות, שזה אומר קרוב ל-3.4 מליון ש"ח בכל שנה (קישור למסמך- https://bit.ly/3fmtruE).


אבל לא רק שם החברה להגנת הטבע משתתפת בחגיגת הביזה. קחו למשל את בית ספר שדה עפרה, ההתנחלות שהיא בירת ביזת הקרקעות בגדה המערבית, שבאתר של החברה להגנת הטבע נכתב עליו: "בשנים האחרונות פיתח בית ספר שדה קשר עמוק ואמיתי עם הקהילה הסובבת על רבדיה השונים..." (https://bit.ly/31s51Yo). מעניין אם "קהילה סובבת" שהם מדברים עליה, כוללת גם את הכפרים עין יברוד וסלואד שעל אדמותיהם ההתנחלות עפרה יושבת.


גם בית ספר שדה מעלה אפרים הוקם ופעל במשך שנים על קרקעות שהמדינה בזזה מפלסטינים. במקרה זה מתושבי הכפרים עקרבה ומג'דל בני פאד'ל. בשנים האחרונות המתקנים של החברה להגנת הטבע מושכרים לעמותת קדמה, שמפעילה במקום 'כפר סטודנטים'.


מכירים עוד גוף ירוק בעולם שעושה כסף מהשכרת נכסים שנבנו על אדמות בזוזות שהועברו לו בחינם? אנחנו לא מכירים. אז אולי כדאי להתחיל לכנות אותה 'החברה להגנת הביזה'.


לטור של צפריר רינת בעיתון Haaretz הארץ על בית ספר שדה הר גילה- https://bit.ly/3rpEmpC.


bottom of page