top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

משכורות הפקחים במנהל האזרחי

"כספים קואליציוניים" - פוסט שני בסדרה

ביום שישי האחרון (20.5.2022) העלנו כאן פוסט שעסק בהעברתם של למעלה מ-18.5 מיליון ש"ח מהתקציב שיועד במקור ל"מענקי בינוי ושיכון" ל"אכיפה בשטח C". מומלץ למי שמצטרף אלינו בשלב זה, לעצור ולקרוא את הפוסט הקודם ואז להמשיך: bit.ly/3GqgXxp

עכשיו, סגרו עיניים רגע ותארו לעצמכם מציאות שבה שוטר התנועה שנתן לכם בפעם האחרונה קנס על מהירות או על טלפון ביד, מממן ככה את משכורתו. נשמע דפוק, אה? דפוק מאוד! ברוכים הבאים לעולם המופלא של המנהל האזרחי בגדה המערבית. עולם שבו משכורתם של חלק מפקחי המנהל האזרחי, אמורה להגיע מקנסות שהם יטילו על פלסטינים בשטח C.

איך אנחנו יודעים? כי זה כתוב שחור על גבי לבן בבקשה שהעביר יואב גרדוס, הממונה על התקציבים במשרד האוצר, לוועדת הכספים: "הפנייה נועדה לתקצב סך של 18,529 אלפי ש"ח (18.529 מיליון ש''ח) בהוצאה נטו ו-14,016 אלפי ש"ח (14.016 מיליון ש''ח) בהוצאה מותנית בהכנסה עבור שיפור אכיפת הדין בשטחי C... התקצוב נועדו ברובו למימון תוספת של 46 תקני כוח אדם ליחידות השונות במתאם פעולות הממשלה בשטחים" (המסמך - bit.ly/3lIKclB).

מסתבר אם כן, שלא מדובר בלמעלה מ-18 וחצי מיליון ש"ח, אלא בסכום נוסף בן למעלה מ-14 מיליון ש"ח שמוגדר כ"הוצאה מותנית בהכנסה". כלומר, בסך הכל למעלה מ-32 וחצי מיליון ש"ח שמיועדים ל"שיפור אכיפת הדין בשטחי C". למי שלא מכיר את עולם המושגים של משרד האוצר, נבהיר: "הוצאה מותנית בהכנסה" היא הוצאה אותה רשאי משרד ממשלתי להוציא בתנאי שנתקבלה כנגדה הכנסה מגביית אגרות או קנסות.

במילים אחרות, אם המנהל האזרחי יתן יותר קנסות ויגבה יותר אגרות, יהיה לו יותר כסף להעסיק עוד פקחים. זאת אומרת שלכל פקח שיצא לשטח כל יום, יהיה תמריץ לדחוף כמה שיותר קנסות, כדי לממן את המשכורת שלו או של חבריו. הכל כתוב במסמך של גרדוס שמפרט בדיוק על מה אותם 14.016 מיליון ש''ח יוצאו:

9.016 מיליון ש"ח ילכו ל"תקצוב תוספת כוח אדם של 31 תקנים ליחידות שונות במנהל האזרחי לטובת שיפור אכיפת הדין בשטחי C. כך למשל, תגבור כ"א ליחידות המקרקעין, איכות הסביבה, חשמל, תכנון זאת לצד הקצאה של 3 תקנים עבור אכיפה פלילית של עבירות בנייה". עוד 5 מיליון ש"ח, ילכו על פי המסמך של גרדוס ל"מימון התפעול השוטף של משרדי הממשלה האזרחיים: ביקורות פנים, יועצים, פרסומים, מערכות תקשורת, ביטוחים, ציוד כללי, הסעות, תחזוקת משרדים, רישום ראשון, מערכת אביב ופיצויי קרקע". עשו חשבון ותגיעו ל-14.016 מיליון ש"ח "הוצאה מותנית בהכנסה".

לא מדובר בעניין תיאורטי. באוקטובר שעבר, פרסמנו כאן נתונים שאילצנו את המנהל האזרחי להעביר לנו באמצעות חוק חופש המידע, שמהם עולה שלקופת המנהל נכנס סכום בן למעלה מ-10 מיליון ש"ח בשנים 2014-2020, כתוצאה מהחרמות ציוד שהוא ביצע (bit.ly/3wV0SM2).

עכשיו, אתם בטח שואלים איך אנחנו יודעים שאת רוב הכסף ישלמו פלסטינים? התשובה היא שגם זה מידע שהמנהל האזרחי נאלץ להעביר לנו בעקבות אותה בקשת חופש מידע: מנתוני המנהל האזרחי עולה כי בעוד מספר ההחרמות שפקחיו ביצעו מפלסטינים באותן שנים, קפץ פי שבעה, בקרב המתנחלים הוא דווקא ירד ב-40% (bit.ly/3GqCLco) הכתבה שפורסמה בעניין זה באתר שיחה - bit.ly/3r0phNN

ברור אם כן מאיפה אותם פקחים, אמורים להביא את הכסף לתשלום משכורותיהם. עכשיו סגרו שוב את העיניים ותדמיינו ששוטר התנועה האחרון שנתן לכם קנס, ידע מראש שהוא הולך לקבל את הכסף הזה כמשכורת. ברוכים הבאים לסדום ועמורה.


bottom of page