top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

"מקבץ מרכז בנימין"

פריצת דרכים פיראטיות סביב התנחלויות ומאחזים, היא אחד מסממניו המובהקים של מנגנון ביזת האדמות הישראלי בגדה המערבית. לא יהיה זה מוגזם לקבוע כי מאות דרכים פיראטיות שאורכן המצטבר מגיע לאלפי קילומטרים, נפרצו במהלך השנים שישראל שולטת בגדה. חלקן נפרצו כ"דרכי בטחון" סביב התנחלויות, חלקן "כדרכי מילוט" או דרכים שנועדו לחבר התנחלויות ומאחזים אלו עם אלו. השורה התחתונה על כל פנים, תמיד דומה: דרכים הן אמצעי ראשון במעלה לגירוש פלסטינים והשתלטות על שטחים חדשים.

על דרך אחת כזו, שחוצפתם ועזות המצח של פורציה שברה בזמנו שיאים, סיפרנו כאן לפני כשנה וחצי: מדובר על דרך שתושבי ההתנחלות המבודדת והאלימה בית אל פרצו במאי 2022, על מנת לחבר את בית אל עם התנחלות אלימה ומבודדת נוספת, שגם היא ממוקמת אי שם במרום ליגת שודדי האדמות בגדה, ההתנחלות עפרה (bit.ly/495T8Ig). לדרך הזו, שנפרצה עד כה רק בחלקה, יש תפקיד חשוב נוסף: ליצור טריז בין שני כפרים פלסטינים: ביתין ועין יברוד השוכנים בין שתי ההתנחלויות הללו. שהרי כל חיבור בין שתי התנחלויות הוא ריטוש הרצף הפלסטיני.

הרעיון לסלול כביש במקום אינו חדש. בשנת 1997, עמוק בתוך תהליך אוסלו וכשנה לאחר שנתניהו נבחר לראשונה, החטיבה להתיישבות (שהיא אחד הגופים העברייניים ביותר הפועלים בגדה) הוציאה אוגדן מפות שממנו ניתן היה ללמוד על תוכניותיה באשר ל"מקבצי" התנחלויות שונים. הם כנראה לא שמעו שם בחטיבה על הסכמי אוסלו ועל התחייבותה של ישראל לסגת מרוב רובה של הגדה המערבית. מבחינתם העסקים נמשכו ונמשכים כרגיל עד היום. לאחד המקבצים הללו קראו "מקבץ מרכז בנימין" ושם פורטו תוכניות החטיבה להתיישבות לשתי התנחלויות מבודדות ואלימות הממוקמות מצפון מזרח לרמאללה: בית אל ועפרה. תוכנית החטיבה להתיישבות לגבי "המקבץ" הזה, תחזיקו טוב, כלל גם פריצת כביש שיחבר את שתי ההתנחלויות הללו.

חלפו להן מספר שנים ולקראת סוף שנת 2000 פרצה האינתיפאד'ה השנייה שהביאה עימה הרבה דם סבל. מבחינת מפעל ההתנחלויות, היו אלו שנים פרודוקטיביות ביותר, שהסתכמו בהקמת עשרות מאחזים חדשים, השתלטות על מאות חלקות חקלאיות נוספות ועשרות אלפי דונמים סביב ההתנחלויות והמאחזים שפלסטינים גורשו מהם באלימות. אחת הדרכים הפיראטיות שמתנחלים פרצו בשנת 2002 היא בדיוק זו המופיעה באוגדן של החטיבה להתיישבות. אך מאחר ותוכניתם לא הושלמה, הם חזרו 20 שנה מאוחר יותר כדי לנסות ולהשלים את המלאכה. אלא שגם הפעם לא עלה בידם לסיים את העבודה. לשם כך במהלך השבועות האחרונים של שנת 2023 (אין בידינו התאריך המדויק) בא לעזרתם לא אחר מאשר אלוף פיקוד המרכז יהודה פוקס וחתם על "צו תפיסה "זמני לצרכי בטחון" שמספרו 41/23. צו התפיסה הזה חופף את הדרך שהחטיבה להתיישבות תכננה בשנות ה-90 שהיא אותה הדרך שהמתנחלים החלו לפרוץ לראשונה בשנת 2002 והמשיכו במאי 2022. עכשיו הכל הולך להיות "חוקי".

סיפור דומה התרחש במהלך שנת 2023 בשני מקומות נוספים בגדה, בהם נפרצו דרכים פיראטיות על ידי מתנחלים: סמוך להתנחלות עלי וסמוך להתנחלות קריית ארבע. גם במקרים הללו אלוף הפיקוד פוקס חתם על צווי תפיסה: צו 51/23 עבור הדרך הפיראטית של מתנחלי עלי וצו 24/23 עבור הדרך הפיראטית של מתנחלי קריית ארבע, שנועדו להכשיר בדיעבד פריצות דרכים עברייניות של מתנחלים. אלו הן דוגמאות נוספות כיצד הצבא מממש אינטרסים של מתנחלים, תוך מתן פרשנות מושחתת למושג "צרכי בטחון".

קישורים לתיקייה בה צילומי צווי התפיסה: https://drive.google.com/drive/folders/19YV59z2eZxbiWdjlM0EUv2EFI_bxgUET?usp=drive_link



bottom of page