top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

"מצפה רחל" משתלטים על אדמות

כל מי שנסע בשנה וחצי האחרונות בכביש המנהרות כשפניו דרומה, יכול לראות מעל המנהרה הצפונית מספר מבנים מאולתרים וסככות שנבנו בין טרסות חקלאיות, כמה עשרות מטרים מתחת לבניינים בגילה. ברוכים הבאים למאחז/חוות "מצפה רחל".

אם תהיתם עד כה, היכן הם אותם מאחזים וחוות פיראטיים שפזורים ברחבי הגדה המערבית - אזי הנה, אתם מסתכלים על אחד מהם עכשיו. המאחז הלא חוקי הזה, הוקם בלב טרסות חקלאיות באדמות בית ג'אלה, בשטח שישראל סיפחה לתחום המוניציפאלי של ירושלים לאחר 1967. הנה עוד ביטוי אחד של ההפקרות המשתוללת כאן.

באמצע שנות ה-90, כתוצאה מהסכמי אוסלו, ישראל סללה את כביש המנהרות על מנת לחבר את ההתנחלויות סביב בית לחם וחברון לירושלים, בלא לעבור בבית לחם. כך לראשונה הופרד פיזית, האזור החקלאי בו הוקם המאחז, מהעיירה הפלסטינית בית ג'אלה. לאחר האינתיפאד'ה השנייה, ישראל בנתה את גדר ההפרדה, ובכך, קובע הניתוק של אזור זה משאר אדמות בית ג'אלה, אשר נותרו מצידה השני של הגדר.

בראשית שנת 2021, הוקם במקום מאחז/חווה שמטרתו על פי עמוד הפייסבוק של המקום, "להציל בעלי חיים, לטפל בנוער ולשמור על הטבע". ביולי 2021, הוקמה עמותה בשם "חוות מצפה רחל", שכמו הרבה עמותות שהוקמו כדי לגייס כסף להפעלת מאחזים פיראטיים בגדה, הוקמה לשם: "שיקום בעלי חיים, עידוד והסברה נגד התעללות, הצלת בעלי חיים מהרחוב. עזרה ושיקום לצעירים נגד סמים, שיקום נוער נושר, עידוד נוער להשתלבות בעבודות". בגדה כידוע כוווווווולם בעניין של "לשקם בני נוער". ועל הדרך אם אפשר, אז גם להשתלט על שטחים. על החיבור הרעיל בין "מוסדות חינוך" בגדה ובין תרבות הבניה המופקרת המשגשגת, כתבנו כאן לפני כמה שנים: bit.ly/3ccSJrq

בינתיים הרשות לאכיפה במקרקעין במשרד האוצר, שכפי שנחשף לפני מספר שנים, העומד בראשה, אבי כהן, גר בעצמו בבית שתלוי ועומד כנגדו צו הריסה, הוציאה כנגד החווה צו הריסה מנהלי. מעניין יהיה לראות אם הצו יאכף, או שמא אף הוא יצטרף לעוד אלפי צווי הריסה שהמנהל האזרחי הוציא כנגד מבנים בהתנחלויות ובמאחזים בכל רחבי הגדה המערבית. מדובר בצווים שאין לאף אחד כוונה להוציא אל הפועל. כמו למשל צו ש-067/03, שהוצא כנגד הבית בו מתגורר אבי כהן, ראש הרשות לאכיפה במקרקעין, שנמצא במאחז הלא חוקי 'פלגי מים' מצפון להתנחלות עלי.

הידיעה שפורסמה בעיתון הארץ בעניין אבי כהן -bit.ly/3ycppOD


bottom of page