top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

מלשנים - צפון הגדה

חוזרים היום לפוסט אחרון (בינתיים) בסדרת המתנחלים המלשנים. הפעם נשים פעמינו ל"פיקוד צפון". לפני מספר שבועות נחשף בעיתון 'הארץ' מנגנון ההלשנות שהמנהל האזרחי הקים ומתחזק בגדה המערבית. מדובר במנגנון אשר מאחוריו עומדת ההנחה שכל מתנחל הוא בעצם גם פקח בפוטנציה, שיכול ואמור לדווח למנהל האזרחי על כל סוג של בנייה ופיתוח פלסטינים בשטחי C. לכתבה בעיתון הארץ - https://bit.ly/3vjggkP

כאשר בוחנים את הפרישה הגיאוגרפית של איתורי כל הלשנות המתנחלים המופיעים במסד הנתונים של המנהל האזרחי, מסתבר שכשליש מתוך כלל הלשנות, ממוקמות מירושלים צפונה. עובדה זו מפתיעה למדי, בהתחשב בכך שבאזור זה ישנם גם יותר פלסטינים וגם יותר מתנחלים שיכולים היו להלשין. בחינה מדוקדת יותר של מערכת ההלשנות באזור צפון הגדה המערבית, מעלה כי היא מבוססת הן על מתנחלים המועסקים על ידי המועצות האזוריות בנימין ושומרון כ"סיירים", שתפקידם הוא ל"שמור על אדמות מדינה" והן על "סתם" מתנחלים שמדווחים על מה שקורה סביב ההתנחלויות והמאחזים בהם הם מתגוררים, בדרכם לעבודה וחזרה. ההבדלים ביניהם ניכרים בעיקר כאשר בודקים את פיזור ההלשנות. בעוד אצל הסיירים ההלשנות מפוזרות על שטחים גדולים וניכר שהם נכנסים לכבישים צדדיים כדי לתצפת, ה"סתם" מתנחלים מדווחים מכבישים ראשיים שעליהם הם נוסעים ביום-יום.

מועצה אזורית בנימין, לדוגמא, מעסיקה אדם בשם ישי כהן שמסייר באזור מערב רמאללה. במסד הנתונים של המנהל האזרחי, מופיעים 199 דיווחים שכהן העביר לחמ"ל C, על עבודות שונות של פלסטינים. אבל זה לא שכהן עובד רק בשטחים שהוקצו רשמית למועצה האזורית שמשלמת את משכורתו. ביום חמישי ה-26.5.2022 בשעה 15:00 הוא דיווח על "רכב מסחרי וכלים ידניים, ושתילים" שעובדים ממערב לכפר לובן אל ע'רביה (מצפון מערב לרמאללה). לדיווח הזה הוא הוסיף: "השטח טרשי, אמנם לא מופיע בתור אדמות מדינה אבל מדובר באזור ללא הסדרה ולכן זה לא קרקע פרטית. כרגע שותלים שם עצים חדשים". גם ב-20 בספטמבר, כהן הגדיל ראש ודיווח על עבודות בשטחים שמעולם לא הוקצו למועצה האזורית בנימין. הפעם הוא דיווח על עבודות בין הכפרים אם צפא ודיר אל סודאן (גם הם מצפון מערב לרמאללה), מטרים ספורים משטחי הרשות הפלסטינית: "באגר מכשיר קרקע צמוד לכביש סמוך לגבעת הסלעים, חשד לאדמות סקר". אדמות פרטיות, סקר או מדינה – מה זה משנה, אצל כהן העיקר זה לחנוק את הפלסטינים.

גם למועצה אזורית שומרון יש פקחים שמסתובבים בשטח ומלשינים למנהל האזרחי על עבודות שמתבצעות בכל מקום - בלי קשר לשאלה האם מדובר באדמות שהוקצו למועצה האזורית או לא. מבחינתם כל צפון הגדה המערבית, זה בכלל שטח שלהם. בגלל זה, אין להם שום בעיה להפריח הבלים מהסוג של "שטח השיפוט של המועצה עומד על 2,800 קמ"ר". 2,800 קמ"ר למי שצריך הסבר, זה פחות או יותר חצי מכל שטח הגדה המערבית. לעמוד הרלוונטי באתר של מועצת יש"ע - https://bit.ly/3Gwae5u. עם כזה שטח שיפוט ענק, פלא שעובד השטח שלהם מלאכי בן ישעיהו, שמקבל משכורת כדי להסתובב בשטח ולדווח על עבודות של פלסטינים, דיווח רק 27 דיווחים למנהל האזרחי בכל מהלך התקופה. מזל שיש להם שם במועצה עוד כמה מתנחלים ששמחים להלשין על השכנים הפלסטינים, כמו: יובל נולר (37 פעמים), יואב וינברג (39 פעמים), יוסי רוזן (15 פעמים), איתן מרגלית (29 פעמים) ואסף דויטש (27 פעמים). כל מתנחל וחלקת אלוהים הקטנה שהוא לוקח אחריות עליה. כולם אזרחים למופת של רפובליקת האפרטהייד הישראלית.



bottom of page