top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

מים גנובים ימתקו

דברים רעים מתרחשים בגדה המערבית על בסיס יומי. אך לאחרונה, ככל שממשלת הימין הגזענית ברשות נתניהו המושחת, הולכת ונרקבת מבפנים, נראה שקצב התרחשותם הולך וגובר. שכן, דבר אחד יודעים לעשות בממשלה הזו היטב: לבזוז את רכושם ולמרר את חייהם של פלסטינים נטולי הגנה. על מנת לעשות זאת, הם לא צריכים לעשות הרבה: כל מה שהם צריכים לעשות זה לאפשר למתנחלים אלימים לעשות ככל העולה על רוחם. הם כבר יודעים מה לעשות.

דוגמה אחת נוספת לכך, ניתן לראות בחודשים האחרונים, באדמות הכפר עין אל בידא, אשר נמצא בקצה הצפוני של בקעת הירדן. מדובר באחד האזורים הפוריים ביותר בגדה המערבית וזו הסיבה שאדמותיו היו יעד לביזה מאסיבית זמן קצר מאוד לאחר כיבוש הגדה ביוני 1967. בראשית שנת 1968, הוקמה ההתנחלות מחולה על אדמות שישראל הגדירה כ"אדמות נפקדים". כלומר, כאדמות שבעליהן ברוב המקרים ברחו לירדן, מפחד הצבא הישראלי בזמן המלחמה. על פי הערכות אנשי הכפר, כ-70% מאדמותיהם (כולן רשומות בטאבו) נבזזו בשנות הכיבוש הראשונות, והועברו להתנחלויות מחולה ושדמות מחולה, שהוקמה בסוף שנות ה-70 על ידי קבוצה שפרשה ממחולה.

עם שוך גל הביזה הגדול, תושבי הכפר שגם כיום כ-90% מהם חיים מחקלאות, נותרו עם כמה אלפי דונמים, אותם המשיכו לעבד בשלווה יחסית, בסמוך לחלקות שנבזזו מהם והועברו למתנחלים. אבל כל זה השתנה בחודשים האחרונים כאשר מועצה אזורית בקעת הירדן, יחד עם החטיבה להתיישבות של ההסתדרות הציונית העולמית, החלו לממן פעולות השתלטות שנעשות כביכול על ידי ארגון שמכונה "ארצנו". ארגון זה על פי הבנתנו, משמש למעשה כזרוע ביצועית למשימות לא חוקיות שהמועצה האזורית בקעת הירדן אינה יכולה לבצע ישירות. כמו למשל, פעולות גידור ובנייה לא חוקיות שמטרתן היא להשתלט על אזורי מרעה שנמצאים בתוך שטחי אש, על מנת להעבירם למתנחלים אלימים מאוד. או במקרה זה, השתלטות על חמישה מעיינות טבעיים שנמצאים בסמוך לכפר עין אל בידא. "פארק ארץ המעיינות" הם מכנים זאת שם במועצה האזורית. המטרה כפי שניתן לראות בשטח, היא הבאת ישראלים, וביניהם גם אנשי ימין קיצוני אלימים מאוד, אל האזור.

את תוצאות הקמת "הפארק" מרגישים בעלי האדמות הפלסטינים מזה מספר חודשים היטב: ריסוק פאנלים סולאריים עם אבנים, השחתת ציוד ריסוס ופגיעה במשאבות המים הן רק כמה מהדוגמאות המלמדות שהם עומדים בפני סוג חדש של אלימות חולנית/ונדליסטית, מהסוג שפלסטינים רבים מאזורים אחרים בגדה, מכירים מזה שנים רבות היטב. לתושבי המקום אין ספק מי עומד מאחורי פעולות הללו. לכולם ברור שהימין הקיצוני והאלים, שפועל בחסות ממשלת נתניהו הגזענית, הממומן על ידי המועצה האזורית בקעת הירדן והחטיבה להתיישבות, סימן אותם כמטרה. אחרי הכל, כ-30% מאדמותיהם נותרו עדיין בידיהם - כך שבהחלט נותר עוד מה לבזוז.

לכתבה של צפריר רינת בעיתון הארץ - https://bit.ly/45eGNQY



bottom of page