top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

מי המאחזים שהממשלה רוצה להכשיר?

לפני כשבועיים (12.2.2023), ממשלת ישראל החליטה "להכשיר 9 ישובים" (כלומר מאחזים שנבנו באופן לא חוקי), ולקדם את בנייתן של אלפי יחידות דיור נוספות בהתנחלויות. החלטת הממשלה התפרסמה לאחר ששלושה ישראלים (2 מתוכם ילדים) נרצחו על-ידי פלסטיני שפגע בהם עם מכוניתו. החלטות ממשלה על הגברת הנוכחות המתנחלית בגדה המערבית, לאחר ארועים שבהם נרצחים אזרחים או נהרגים חיילים ישראלים, היא עניין שגרתי בישראל. אבל האמת הפשוטה היא שמפעל ההתנחלויות האלים והנשלני, הולך ומתעבה מזה 55 שנה, עם או בלי קשר לפגיעה בישראלים. זאת מכיוון שמפעל ההתנחלויות בגדה המערבית, מזה שנים רבות הוא הביטוי הקולקטיבי של האופן שבו רוב הישראלים תופסים את המרחב סביבם: הוא שלהם ורק שלהם והם יעשו בו כרצונם. השאיפה להשליט משטר חד לאומי במציאות דו-לאומית, יצרה, מייצרת ותייצר אלימות מחזורית, שאת תוצאותיה האיומות אנו רואים למולנו מדי יום.

היום נתחיל לדבר כאן על אותם מאחזים שהממשלה מבקשת "להכשיר". מדובר לשם הדיוק ב-10 מאחזים, ששניים מהם (גבעת הראל והרואה), אמורים להיות מוכשרים כ"ישוב אחד". זאת, על אף שאין ולעולם גם לא יהיה ביניהם "רצף התיישבותי", מסיבה פשוטה: עובר ביניהם ואדי עמוק שרוחבו הוא למעלה מ-800 מטר. בקטנה כמו שאומרים.

כל עשרת המאחזים נמצאים בעומק הגדה המערבית, בלב אדמותיהן של קהילות פלסטיניות שנושלו מהן ישירות, לאחר הקמת אותם מאחזים. "הכשרתם" של חלק מהמאחזים הללו, היא עניין יחסית פשוט, שכן הם יושבים על שטחים שישראל כבר בזזה באופן רשמי מהפלסטינים, וניתן על פי חוקי משטר האפרטהייד שחל בגדה, לבנות עליהם מייד. במקרים אחרים (שדה בועז, מלאכי השלום, הרואה וגבעת הראל) תהליך "ההכשרה" עשוי להיתקל בקשיים, שכן מדובר בשטחים שהיו מעובדים לפני שהצבא או המתנחלים השתלטו עליהם. במקרה של מאחז גבעת ארנון (מזרחית להתנחלות איתמר), הצבא יצטרך לשרטט מחדש את גבולותיו של שטח אש 904 א', שכן המאחז יושב ברובו בתוכו. לא מופרך כלל להניח שלנתניהו לא באמת אכפת אם הם בסוף יוכשרו בעוד אי אילו (לא מעט) שנים, או לא - הוא הרי צריך לזרוק מדי פעם צ'ופרים לבייס.

כמו כל ההתנחלויות והמאחזים, גם המאחזים הללו הם יצואני אלימות, חלקם קשה ואחרים רכה יותר. על רובם כתבנו כאן פעם או מספר פעמים בעבר ולכן נסתפק בהפניות לפוסטים קודמים. אחרים, שעליהם טרם כתבנו, או שלא כתבנו עליהם באופן מקיף דיו, "יזכו" לפוסט מפורט.

אלו שמות המאחזים:

1. עשהאל - https://bit.ly/3Y2jpBj

4. מצפה יהודה

5. בית חוגלה - https://bit.ly/41I4KP0

6. מלאכי השלום - https://bit.ly/3Z8vupZ

7. הרואה - https://bit.ly/3SxaoPL

9. שחרית

10. גבעת ארנון - נ.ג 777 - https://bit.ly/41zChuH


bottom of page