top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

מה המשמעות של סיפוח מעלה אדומים

הצעת החוק לסיפוח מעלה אדומים, שתעלה להצבעה ביום ראשון בוועדת השרים, מבקשת להחיל את החוק הישראלי על העיר — וכפועל יוצא מכך, להחיל את החוק הישראלי גם על שטח E1 שצורף בעבר לשטח המוניציפלי שלה. כך פורסם הבוקר בהארץ >> goo.gl/AWnogX


ההתנחלות מעלה אדומים הוקמה באמצע שנות ה-70 על ידי ממשלת רבין הראשונה והיא כיום ההתנחלות השלישית מבחינת גודל אוכלוסייתה המונה כ-38,000 תושבים (אוכלוסיית שתי ההתנחלויות החרדיות בית"ר עלית ומודיעין עלית גדולה משמעותית מזו של מעלה אדומים). אלא שמבחינת שטח השיפוט (שהוקצה לה, כמובן על ידי הצבא), ההתנחלות מעלה אדומים היא ההתנחלות הגדולה ביותר בגדה המערבית ושטחה כולל למעלה מ-46 אלף דונם המשתרעים על חלק גדול מהשטח שבין הר הצופים בירושלים ויריחו. אדמות אלו הן חלק מאדמותיהם ההיסטוריות של הישובים הפלסטינים: חאן אל אחמר, אבו דיס, אל עזריה, אל עיסאוויה וענאתא.


עיקר שטח השיפוט של מעלה אדומים מבוסס על מספר הפקעות "לצרכי ציבור" שישראל בצעה בשנים 1975 ו 1977, שבאמצעותן הופקעו למעלה מ-31 אלף דונם. שאר השטח שסופח למעלה אדומים, הוא שטח שישראל הכריזה עליו החל משנות ה-80 "אדמות מדינה".


התוואי המתוכנן של גדר ההפרדה באזור זה היה אמור לכלול את מעלה אדומים ואת אזור התעשייה מישור אדומים ממזרח לה, יחד עם ההתנחלויות: קדר, כפר אדומים, אלון, נופי פרת וענתות, וליצור מעין בועה שתבלוט 10 קמ' מזרחית לתחום השיפוט של ירושלים. עף שחלקים מתוואי זה החלו להיבנות, העבודות על הגדר באזור זה הופסקו לפני למעלה מ- 10 שנים ואין סימן שיש כוונה להמשיכן בעתיד הנראה לעין.


בתוך שטח השיפוט שהוקצה למעלה אדומים ובסמוך לו, חיות מזה עשרות שנים עשרות קהילות בדוויות המבוססות על בתי אב, שרובן שייכות לשבט הג'האלין. המשרד לעניינים הומניטאריים של האו"ם (OCHA) מעריך את מספר התושבים באזור זה באלפים בודדים.


המנהל האזרחי יחד עם המתנחלים ("פורום עוטף ירושלים" שהקימו מתנחלי האזור יחד עם ארגון רגבים) מרכזים מאמצים על מנת לאלץ את הקהילות הללו להעתיק את מגוריהם לאתרים שונים על מנת לאפשר להתנחלויות להתרחב.

לקריאה נוספת ראו את דו"ח בצלם "כרוניקה של סיפוח ידוע מראש">> goo.gl/gGt8za


bottom of page