top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

"מדובר על כאלף תלמידים"

ה-26.12.2023 היה יום משמח עבור אנשי העמותה החרדית "נאות יעקב". מועצת התכנון העליונה של המנהל האזרחי פרסמה מודעה שבה ניתן תוקף לתכנית מתאר מפורטת שמספרה 1517/4/16. מדובר בתכנית שחלה על שטח בן 34.5 דונם, ומטרתה המוצהרת היא "שינוי יעוד מחקלאי למבנה ציבור – מוסד חינוכי".

אחנו מכירים היטב את הסיפור מאחורי תכנית המתאר הזו. היא נועדה להכשיר מתחם מוסדות לימוד חרדיים שנבנו מחוץ לשכונת נווה יעקב, עליו כתבנו כאן בעבר מספר פעמים. אנו ממליצים לשוב ולקרוא את הפוסט האחרון שהעלנו כאן במאי 2023. מדובר בתכנית שקודמה באופן מסריח במיוחד, בין היתר מכיון שלא ברור כלל כיצד הפולשים לפתע השיגו את "הסכמת" בעליהן של שמונה חלקות שונות שעליהן מתפרשת התוכנית, שנועדה להכשיר את הבנייה במקום (bit.ly/3SqKJtI).

על מנת להבין עד כמה תהליך האישור של התכנית הזו תמוה, כדאי מאוד לקרוא את פרוטוקול הדיון שנערך בועדת המשנה לתכנון ורישוי של מועצת התכנון העליונה ב-19.9.2023. מלבד אנשי המנהל האזרחי, נכח בדיון גם אדם בשם ישראל בולק, המכונה בפרוטוקול "היזם". מדברי "היזם" בולק מסתבר, שהמבנים הלא חוקיים נבנו בכלל "בטעות" לאחר שהפולשים חשבו שמדובר בשטח שנמצא ב"תוך תחום השיפוט של עיריית ירושלים". אלא שהם ככל הנראה, גם לא טרחו לבקש ולקבל היתרי בנייה מעיריית ירושלים לפני שהחלו את הבנייה במקום בשנת 2009 (ולא ב-2007 כפי שנטען במהלך הדיון). העובדה שהמבנים נבנו בניגוד לחוק מחוץ לשטח השיפוט של ירושלים על קרקעות פרטיות בבעלות פלסטינים, לא הפריעה לעיריית ירושלים לחבר את המבנים לתשתית המים והביוב העירונית. היא גם כנראה לא הפריעה לראש עיריית ירושלים משה ליאון (שנבחר כידוע בקולות החרדים) להתערב לשם הכשרת המתחם הפיראטי.

על מנת לתת עוד דחיפה לאישור התכנית, "היזם" חשב כנראה שיהיה טוב להקפיץ את מספר הילדים שלומדים במקום בכמה מאת אחוזים: "מדובר על כאלף תלמידים שכולם מתגוררים בשכונת נווה יעקב, באזור, מדובר על תלמידים במגזר החרדי שאין שום שכונה סמוכה שניתן לנייד אותם לשם לבית ספר מתאים. האפשרות היחידה שיהיה להם מקום לימודים זמין ונגיש הוא אך ורק במוסד החינוכי הזה. כמובן שהמוסד הנ''ל יש בו גם כיתות מעון של למעלה מ 300- ילדים עד גילאי 3 שכולם מבינים שאין מצב לנייד מאות ילדים בגילאים קטנים כל כך." אנחנו מכירים היטב את המתחם, ואין שום סיכוי שלומדים שם אלף תלמידים וגם לא שליש מכך, אבל בשביל "ארצישראל" ועל אחת כמה וכמה שבשביל הכסף שהולך להגיע ממשרד החינוך, מותר לפלוש לקרקעות פרטיות של פלסטינים, לבנות בניגוד לחוק ואם צריך אז גם פה ושם לשקר. הנה הדברים שאמר "היזם" לפרוטוקול בעניין זה: "כיום המוסד מתקשה מאוד מאוד לקבל סמל מוסד ובהליכי הסדרה מול משרד החינוך מאחר והוא ללא תב"ע והיתרים, מה שמקשה מאוד על הפעילות התקינה. הן מבחינת בטיחות התלמידים והן מבחינת תקצוב המוסד." say no more!

גם יו"ר הועדה שמואל קלימי, יצא מגדרו כדי לסייע להכשיר את הבנייה והפלישה הלא חוקיות: " אני רוצה לציין שכל האזור הזה של שכונת "דחיאת אל בריד" ״ו-ואדי דם״ (מדובר כנראה בשיבוש של השם. הכוונה היא כנראה לא-ראם מצפון לנווה יעקב, כ.נ) שבתחום אדמות בית חנינא ומחוץ לשטח המוניציפלי של ירושלים אך הם החלק מהמרקם הבינוי הרציף של ירושלים ואנו נותנים פתרונות גם באזורים כאלה, כמו למשל תכנית מספר 1517/16/16 בשכונת "דחיאת אל בריד", ותכנית מספר 1517/117/21 ב-"ואדי דם" שהם חלק בלתי נפרד מהמרקם הבינוי הרציף של ירושלים ולא מקבלים את המענה המוניציפלי מעיריית ירושלים". יעני אצל קלימי בועדה מאשרים גם בנייה עבור פלסטינים באזור מטרפולין ירושלים, במידה וחששתם שיש אצלו חלילה אפליה.

דבר אחד אבל לא הצלחנו בשום אופן להבין מקריאת הפרטוקול: כיצד העמותה החרדית השיגה (אם בכלל) את הזכויות לבנות על שמונה חלקות שונות באדמות בית חנינא. במקום נורמלי משטרת ישראל היתה מן הסתם כבר מזמן חוקרת את העניין, אבל כאן לאיש שאחראי על המשטרה קוראים בן גביר.




bottom of page