top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

מגדלים גרורות

בשבועיים האחרונים נעשות עבודות עפר על שטח בן כ-50 דונם, מתוך גוש בן כ-300 דונם, שנמצא בין שני כפרים פלסטינים מדרום-מזרח לשכם: מגד'ל בני פאד'ל ועקרבא. ככל הנראה הכוונה היא לנטוע במקום כרם ענבים, כפי שנעשה על שטח בגודל דומה, שנמצא כקילומטר צפונה משם, בשנים 2020-2021. השטחים שבהם מתקיימות העבודות בימים אלו נבזזו על ידי מדינת ישראל בשנת 1993, באמצעות הכרזה עליהם כ"אדמות מדינה". לאחר ביזת השטח, הוא הועבר להתנחלות קטנה ומבודדת בשם מגדלים. בשנים האחרונות, ההתנחלות הזו שבמקור אוכלסה על ידי מתנחלים חילונים, הפכה למוקד טרור לאומני, בעקבות כניסתם של מתנחלים מהזרם הפונדמנטליסטי-אלים. עוד על ההיסטוריה של ההתנחלות מגדלים והאלימות של תושביה, אפשר לקרוא כאן: https://bit.ly/3OYjseS

השטח עליו מתבצעות העבודות הנוכחיות הוא אחד מתוך ארבע מובלעות - שטחים שהוכרזו אדמות מדינה, אך אין ביניהם רצף. סך שטחן של ארבע המובלעות הללו עומד על כ-720 דונם. בשיטת המובלעות הלא רציפות נעשה שימוש בעשרות התנחלויות שונות. היא מאפשרת לישראל להזריק את הנוכחות האלימה של ההתנחלויות, והיא תמיד אלימה, באופן יעיל יותר לעומק שטח הגדה המערבית ולפורר את המרקם הפיזי והחברתי של המרחב. כך במקום גוש אחד שמקרין אלימות סביבו, ישנם כמה גושים שמקרינים אלימות סביבם. זה בדיוק מה שקרה בשנים האחרונות סביב ההתנחלות מגדלים: מהתנחלות שיושבת על שטח בן כ-140 דונם, היא הפכה לגורם שמקרין אלימות על כ- 3,000 דונם. שאפו, איזה הישג!

ההגיון הזה הוא הסיבה לכך שהעבודות עליהן מדובר, נעשות בשטח שנמצא במרחק של כקילומטר ממערב להתנחלות, וכמה עשרות מטרים מהכביש ההיסטורי המחבר בין שני הכפרים מג'דל בני פאד'ל ועקרבא. התוכנית אותה מקדמים המתנחלים ברורה: מתישהו בעתיד הם ינסו לבתר את הכביש ההיסטורי שמחבר בין שני הכפרים הללו. שכן, רוב שטחה של המובלעת שהועברה להתנחלות, נמצא מצידו השני (המזרחי) של הכביש. כלומר מדובר בכביש ש"שייך למתנחלים" שבינתיים "מרשים" בנדיבותם לפלסטינים להשתמש בו.

זה לא מקרי שהעבודות הללו החלו עכשיו. הן ביטוי ישיר של האקלים הפוליטי שממשלת ישראל הגזענית והמושחתת, מפיצה לכל עבר.


bottom of page