top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

"מאחז הנערות"

"יהודה ושומרון מלאים בגבעות. אבל רק באחת מהן גרות נערות לגמרי לבד". כך נפתחה הכתבה של כרמל דנגור כתבת 'כאן' על מאחז "גבעת הנערות".


כל מי שצפה בכתבה המלטפת הזו ועמוסת הסצנות המבוימות, ודאי יצא עם הרושם שמדובר בנקודת ישוב מבודדת של חבורת "פיטר פניות" שעושות הכל בעצמן: החל מבניית הבית והתשתיות סביבו ועד הבאת האוכל לשולחן. וכל זה בלב אזור עוין ורוחש סכנות שדורש מהן כל הזמן לעמוד על המשמר. אלא שהמציאות שם טיפה שונה.


נתחיל עם כמה עובדות: המבנה המכונה בכתבה "גבעת הנערות" הוא גלגול נוסף של מאחזון שהוקם ונהרס ב-12 השנים האחרונות מספר רב של פעמים, בשם 'מעוז אסתר'. המאחז כולל מספר מבנים קטנים ומאולתרים שנמצאים - תחזיקו חזק,כ-500 מטר מצפון לגדר ההתנחלות הידועה לשמצה כוכב השחר, התנחלות שהפכה בעשורים האחרונים לאחד ממרכזי אלימות המתנחלים הקשים ביותר בגדה המערבית.


סביב כוכב השחר פזורים עוד מספר מאחזונים דומים שמפעם לפעם עולים, יורדים או זזים מנקודה אחת לנקודה שניה, ובהם חיים בעיקר בני נוער שנשרו ממסגרות לימודיות שונות. תושבי המאחזונים הללו יחד עם תושבי ההתנחלות עצמה הצליחו במהלך העשורים האחרונים להשתלט על אלפי דונם דונם, שרובם המכריע נמצאים בבעלות תושבי הכפרים הפלסטינים דיר ג'ריר וכפר מאלכ.


מאחז 'מעוז אסתר' הוקם בשנת 2007 על אדמות בבעלות תושבי כפר מאלכ שעיבדו אותן עד שגורשו מהאזור סביב השנים 2003-2002. לעניות דעתנו מדובר בעובדה רלוונטית שהיה ראוי שתוזכר בכתבה, אבל במערכת החדשות של 'כאן' לא מצאו לנכון לבזבז זמן שידור יקר על ערבים. אפשר להבין, אחרי הכל הם מהווים רק כ-85% מתושבי הגדה המערבית. זאת גם ככל הנראה הסיבה שאף "הבדווי" שאחת הנערות מתגאה ש"מאז שאני בגבעה לא היה דבר כזה שהוא עלה", לוהק שם לתפקיד של משהו שבין ניצב סטטי לתפאורה.


ועכשיו נחזור שניה למציאות: בניגוד לרושם שהכתבה ביקשה ליצור, המאחז 'מעוז אסתר' רחוק מלהיות מיזם עצמאי ובלתי תלוי של כמה נערות מתבגרות החיות על גבעה מבודדת ב"ארץ לעולם לא". די במבט חטוף בעמוד הפייסבוק של 'מעוז אסתר' בכדי להבין שמדובר במאחז שגורמים בתוך ההתנחלות כוכב השחר (כמו למשל רב ההתנחלות אוהד קרקובר) מעניקים לו חסות, שמירה ומימון שבחלקו גם מגיע כך או אחרת מהכסף שלנו. הטענה כאילו מדובר במאחז עצמאי ("גבעה") של בנות, אינה בדיוק מתיישבת עם הדברים המופיעים בעמוד.


אנחנו יכולים לתאר לעצמנו שסיפורים על נערות עצמאיות תופסים טוב ובצדק, רק שבמקרה זה מדובר למרבה הצער בסיפור שהוא חצי פייק.



bottom of page