top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

מאחז אורי עד

לאחרונה הוקם מאחז חדש צפון-מערבית להתנחלות קדומים בשם "אורי עד". מאחז זה מצטרף למאחז "הר חמד" - שהוקם בשלהי שנות ה-90 על ג'בל מחמד, שמתנשא מעל חלקה הצפוני של ההתנחלות. אז היום נדבר כאן טיפה על ההתנחלות הקיצונית, המבודדת והאלימה הזו, שמאז הקמתה באמצע שנות ה-70 מהווה סמל של פריעת חוק לאומנית/פונדמנטליסטית, ולרפיסות ממשלות ישראל, שהפכה ברבות השנים לשיתוף פעולה, עם אלימות המתנחלים.

ההתנחלות קדומים הוקמה בתוך בסיס צבאי ירדני נטוש ששכן לאורך כביש קלקיליה-שכם, דרום-מזרחית לכפר קדום. כמו רוב ההתנחלויות שהוקמו בעשור זה, גם ההתנחלות קדומים הוקמה על קרקעות שנתפסו באופן זמני ל"צרכים צבאיים-ביטחוניים" כביכול, באמצעות סדרת צווי תפיסה שהוצאו בין השנים 1970-1978 וכללו כ-485 דונם בסך הכל. אך כמו בהתנחלויות רבות אחרות שהוקמו על גבי צווי תפיסה, גם בקדומים היתה זו רק המנה הראשונה של גזל קרקעות ממוסד שישראל ביצעה באזור זה לשם הקמת ההתנחלות.

המנות הבאות הגיעו החל משנות ה-80 המוקדמות, והן כללו שטחים גדולים בהרבה: במהלך שנות ה80 וה-90 הוכרזו למעלה מ-2,300 דונם נוספים כ"אדמות מדינה" והועברו להתנחלות קדומים. רוב השטחים הללו נבזזו מתושבי כפר קדום, ומיעוטם מתושבי הכפרים הסמוכים - ג'ית וקוצין. בסך הכל אם כן, נבזזו באופן רשמי קרוב ל-3,000 דונם עבור ההתנחלות קדומים. אבל גם זה רחוק מלשקף את המספר האמיתי של השטחים שעליהם ההתנחלות שולטת בפועל: שיטת ההכרזות שישראל מיסדה בגדה המערבית החל משנות ה-80, התבססה בעיקר על סקרים שביצע צוות ברשותה של עו"ד פליאה אלבק. מטרת הסקרים היתה לאתר שטחים שלא היו "מעובדים דיים", או לחלופין כאלו שלא היו מעובדים כלל. במקרה של ההתנחלות קדומים, המשמעות היא שהשטחים שהועברו להתנחלות, כללו מספר רב של פיסות קרקע מפורצות ומחוררות, שסביבן ובתוכן ישנם אלפי דונם שמעובדים או היו פעם מעובדים על ידי פלסטינים שאינם יכולים להגיע לאדמותיהם בגלל קרבתם להתנחלות.

כך הפכה ישראל גם את האזור סביב ההתנחלות קדומים, לגן עדן עבור גנבי אדמות. ובקדומים ישנם ברוך השם, הרבה כאלו. אגב, את הסוד הזה יודעים טוב מכולם המתנחלים עצמם, ובתוכם תושב ההתנחלות ח"כ בצלאל סמוטריץ', שדאג בזמנו לכלול את ההתנחלות ואת ביתו שנבנה בניגוד לחוק, על אדמה חקלאית בזוזה, ברשימת ההתנחלויות ש"חוק ההסדרה" חל עליהן. לכתבה בערוץ 2, על הקומבינה של סמוטריץ - bit.ly/2N61wiC.

מאחר ושטח השיפוט של ההתנחלות קדומים מורכב משטחים שאין ביניהם רצף, לא נותרה בידי המתנחלים "ברירה", אלא לפלוש לשטחים חקלאיים – רובם כרמי זיתים – על מנת לסלול בתוכם כבישים ודרכי עפר. ובכן, במלאת 47 שנים להקמת ההתנחלות הזו, ניתן להביט אחורה בסיפוק ולסכם כי ישראל יצרה במקום ג'ונגל.

ועכשיו, כאשר אתם יודעים את כל זה, קל להבין כיצד ומדוע הוקם מאחז נוסף סביב ההתנחלות: הרעיון הוא להשתלט על פיסת קרקע גדולה, שהוכרזה בעבר כ"אדמת מדינה", אך עד היום לא נבנה עליה. כל מה שנותר לעשות, הוא לפרוץ דרך עפר, להעביר למקום מספר מבנים ארעיים ולהעביר קו מים. לא מדובר במבצע מורכב במושגי היקום המקביל שמתקיים בשטחים. אגב, זו אינה הפעם הראשונה שמתנחלים מנסים להקים במקום זה מאחז. הניסיון הקודם היה בשנת 2019. נראה כמה זמן אם בכלל, יקח למנהל האזרחי ולצבא לפעול הפעם.


bottom of page