top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

מאבקנו בתביעות ההשתקה

השתתפו במאבק על חופש הביטוי, תרמו לכרם נבות:https://bit.ly/2CSEQ3V


ב-24 ליוני התפרסם פסק הדין בתביעת ההשתקה שהגיש פעיל הימין הקיצוני מר אביחי שורשן, תושב ההתנחלות כפר אדומים, נגד ארגון 'כרם נבות', בשל מה שהוא כינה "הפרת פרטיותו". בפסק הדין חויב ארגון 'כרם נבות' לשלם לשורשן 18,000 ש"ח.


להלן תגובתנו:

מר שורשן, בשיתוף מתנחלים נוספים מכפר אדומים והסביבה, הוא פעיל קולני בקמפיין ארסי במיוחד של מתנחלי האזור שתובעים להרוס את בתי תושבי הכפר הבדואי ח'אן אל אחמר ולגרשם. טענתם העיקרית של מתנחלים אלו הנשמעת לעיתים קרובות, היא שבתיהם של הבדואים "אינם חוקיים". הרעיון הבלתי מוסתר מאחורי תוכנית זו הוא לעודד את ההתנחלויות במרחב שבין ירושלים ויריחו להמשיך ולהתרחב. ובכך לקדם את התוכניות לספח אזור זה של הגדה המערבית למדינת ישראל, בלא האוכלוסייה הבדואית המתגוררת באזור מזה עשרות שנים, לאחר שישראל גרשה אותה מצפון מזרח הנגב בסוף שנות ה40.


לפני כשלוש שנים, פרסמנו פוסט שבו נכללו בין היתר תצלום אוויר של ביתו ומפת המתאר של ההתנחלות בה שורשן מתגורר, שמהם ניתן להבין כי הוא עצמו מתגורר בבית שנבנה והורחב מספר פעמים בניגוד לחוק. במקום לענות לגופן של טענות כאשר נחשף במערומי צביעותו, שורשן בחר להגיש תביעת השתקה נגד 'כרם נבות' בשל "הפרת פרטיותו". וזאת כיוון שהוא ידע שאין לו כל סיכוי להצליח בתביעת דיבה. מדובר בתביעת השתקה אחת נוספת, שפעילי וארגוני ימין הגישו בשנים האחרונות כנגד ארגוני ופעילי שמאל, שחשפו מידע שלא נעם להם.


כמי שעסוק ברדיפת שכניו הבדואים בטענה שהם בונים "בניגוד לחוק", הכרחי לדעתנו שיהיה אפשר לקיים דיון ציבורי ענייני, בעובדה ששורשן, כמו גם פעילי ימין קיצוני נוספים המעורבים בקמפיינים דומים במקומות שונים בגדה המערבית, מתגוררים בעצמם בבתים שנבנו בניגוד לחוק.


על אף שבית המשפט פסק לשורשן רק 15% מהסכום אותו תבע במקור ודחה את דרישתו לקבל "התנצלות", לפסק הדין עלולות להיות השלכות מסוכנות על חופש הביטוי של כולנו. פרשות בעלות משמעות ציבורית רבה, כמו למשל פלישותיו של השר יואב גלנט במושב עמיקם, והעובדה שח"כ סמוטריץ, יוזם 'חוק ההסדרה', מתגורר בעצמו בבית שנבנה בניגוד לחוק על קרקע בבעלות פלסטינים, עלולות שלא להתפרסם. לא סביר לדעתנו שאנשי ציבור או כאלו המתיימרים ומשתדלים בכל כוחם להיות כאלו, יחסו בעניין זה תחת הזכות ל"פרטיות", ולפי כך אנו שוקלים לערער על החלטתו של בית המשפט.


אנו פונים לציבור הרחב שסולד מתביעות השתקה באשר הן ומוקיר את עבודתינו, להתגייס ולסייע לנו דווקא עכשיו על מנת שנוכל להמשיך בפעילותנו ולפרסם את כל אותם דברים שפעילי ימין קיצוני נוספים, היו שמחים שכולנו לא נדע.


ניתן להעביר תרומות גם ישירות לחשבון 'כרם נבות', חשבון 504303, סניף 748, בנק הפועלים.

לקריאת הידיעה בעניין זה בעיתון 'הארץ':https://bit.ly/3gfBhmQ

לקריאת פסק הדין:https://bit.ly/3gk0wVi


bottom of page