top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

כשר בהשגחת הרבנות הראשית

אין כמו מנגנון הכשרות שלChief Rabbinate of Israel, שהוא כידוע גוף ממלכתי ונקי כפיים, שסיוע לציבור הרחב לצרוך מזון כשר הוא העניין היחיד שמנחה אותו הוא. לשם כך קיימת ברבנות הראשית מחלקה מיוחדת ל"מצוות התלויות בארץ" (מצוות שיש וניתן לקיים אותן רק ב"ארץ ישראל").


בראשות המחלקה עומד המנהל הוותיק הרב מרדכי בידרמן, ותפקידה הוא: "פיקוח על הפירות והירקות המשווקים בישראל במטרה לוודא שהם אינם ערלה, ושהופרשו מהם תרומות ומעשרות בהתאם להלכה".


אם חשבתם שהשגחה על כשרותם של גידולים חקלאיים זה עניין פשוט, טעיתם. כל שלב מרגע הנטיעה דורש פיקוח מדוקדק ואישור של הרב בידרמן ועוזריו הקפדנים. זה מתחיל עם אגרונומים מאושרים שרק הם מוסמכים לאשר שהפרי ניטע וגודל על פי ההלכה, וזה נמשך עם רשימות שמיות של חקלאים המתעדכנות כל שנה, ורק להם מאשרת הרבנות הראשית למכור פירות, זיתים וענבים "כשרים".


לא מכבר הקדשנו כאן פוסט לראש יחידת הפיקוח לשעבר של המנהל האזרחי דוד קישיק כהן מההתנחלות כוכב השחר, בו תיארנו כיצד בעודו בתפקיד, השתלט על שטחים בבעלות תושבי הכפר דיר ג'ריר ונטע עליהם כרם זיתים. אם תשאלו את הרבנות הראשית כמובן שהכל כשר שם אצל קישיק כהן בחלקה הבזוזה. בעקבות זאת החלטנו לחטט עוד קצת ברשימות הכשרות של הרבנות הראשית ולראות אם מופיעים בה במקרה עוד אנשים שיצא לנו להכיר בשנים האחרונות בנסיבות דומות.


ובכן יש, והרבה. הנה כמה מהם:


מאחז אש קודש – צביקי סטרוק. מעורב בהשתלטות על שטחים באדמות הכפר ג'לוד. הורשע בהתעללות אכזרית במיוחד בנער פלסטיני ונידון וריצה עונש מאסר על כך.


התנחלות ברכה – חברת ארץ הצבי בע"מ השייכת לארז בן סעדון המעורב בהשתלטויות על שטחים נרחבים ביותר סביב ההתנחלות ברכה וממערב להתנחלות שילה.


מאחז גבעת הראל – יגאל בן נון מעורב בהשתלטויות על שטחים באדמות הכפר קריות.


התנחלות יצהר – אריאל בן שיטרית מעורב בהשתלטויות על שטחים נרחבים בבעלות תושבי הכפרים בורין, מאדמא ועצירה אל קבליה.


מאחז עדי עד – אסף אזולאי מעורב בהשתלטויות על שטחים באדמות הכפר תרמסעיא.


מאחז עמונה (המאחז פונה אך ההשתלטויות החקלאיות של כמה מתושביו עדיין שם) – ידידיה שפיץ מעורב בהשתלטויות על שטחים בבעלות תושבי הכפר סלואד.


התנחלות שבות רחל – גיורא גז מעורב בהשתלטות על שטחים באדמות הכפר קריות. גז משמש גם כאגרונום שמוסמך מטעם הרבנות הראשית לתת אישורים לחקלאים אחרים, שרבים מהם מעורבים בהשתלטויות אלימות על שטחים בגדה.


התנחלות שילה – עירא רפפורט מעורב בהשתלטויות על שטחים לאורך כביש 60 באדמות הכפר קריות.


ואת מי כל זה לא מעניין כמובן? את כבוד הרב בידרמן ואת עוזריו הקפדנים. תכלס צודקים, הם הרי האחראים על "מצוות התלויות בארץ", לא על מצוות שבין אדם לחברו.



bottom of page