top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

כל האמצעים כשרים

השבוע גרשה ישראל ממקום מגוריה, קהילת רועים פלסטינית, חמישית במספר, בתוך פרק זמן של שנה. הקהילה גורשה מאזור המכונה אל קבון, שנמצא כחמישה קילומטרים מצפון מזרח לכפר הפלסטיני כפר מאלכ בנפת רמאללה. להלן מספר עובדות הקשורות לעניין זה, שראוי שתכירו:

1. בשנה האחרונה גרשה ישראל חמש קהילות פלסטיניות ממקום מגוריהן. כל הגירושים אירעו כתוצאה ישירה של אלימות מתנחלים הנתמכת על ידי הצבא, משטרת ישראל והמנהל האזרחי.

2. בכל חמשת המקרים הללו, האלימות הגיעה ממתנחלים שמתגוררים במאחזי חוות אלימים ולא חוקיים, שמשתלטים על שטחי מרעה של פלסטינים, במטרה לגרשם.

3. חמש קהילות הרועים הפלסטיניות שגורשו בשנה האחרונה, הן: ראס א-תין, עין סמיה, אל בקעה, ח'רבת ודאדי ואל קבון. כל החמש למעט ח'רבת ודאדי, הן קהילות בדואיות שממוקמות ממזרח וצפון מזרח לרמאללה. אזור זה הפך בשנים האחרונות לאזור מוכה אסון, בשל אלימותם של מתנחלים שמגיעים מההתנחלויות המבודדות והאלימות כוכב השחר ושילה.

4. תושבי אל קבון, הם פלסטינים בני שבט הכעבנה, שמקורם באזור באר שבע. ישראל גרשה אותם מהנגב לגדה המערבית בסוף שנות ה-40 וראשית שנות ה-50, כחלק ממדיניות שמטרתה היתה ריקון הנגב מיושביו הבדואים.

5. תושבי אל קבון התגוררו באזור זה עד לגרושם, למעלה מ-20 שנה. רוב המבנים של הקהילה בנויים על קרקעותיהם הפרטיות של תושבי כפר מאלכ. חלק קטן מהמבנים, בנויים על חלקות שנרשמו בתקופה הירדנית כ"אדמות מדינה", והועברו על ידי המנהל האזרחי - האמון על מדיניות הקצאות קרקע גזענית - למועצה האזורית פורעת החוק מטה בנימין.

6. גירוש קהילת אל קבון הוא תוצאה ישירה של הקמת מאחז חדש, שהוקם בחודשים האחרונים בתוך שטח אש 906 - אזור שרשמית אסור למתנחלים להיכנס אליו כלל, שכן הוא מוגדר כ"שטח צבאי סגור". על אף זאת, מזה מספר חודשים, מתנחלים - בידיעת ובסיוע הרשויות - מקימים מאחז לא חוקי. המאחז הוא בעצם שלוחה של מאחז ותיק יותר בשם מלאכי השלום, שהוקם בשנת 2015, בתוך בסיס צבאי נטוש שנקרא מבוא שילה. אנו ממליצים לקרוא את הפוסט שפרסמנו לפני כ-6 שבועות על מה שקורה באזור זה בשנים האחרונות (https://bit.ly/3QC6tSQ).

7. מאחז מלאכי השלום הוא אחד מתוך עשרה מאחזים שממשלת ישראל המושחתת והגזענית החליטה "להכשיר" בפברואר האחרון (https://bit.ly/47mM0aq).

8. מתנחלי מאחז מלאכי השלום, הגיעו ממאחז אלים נוסף בשם עדי עד, שהוקם בסוף שנות ה-90 כשלושה וחצי קמ' ממזרח להתנחלות המבודדת והאלימה שילה. מדובר אם כן, במאחז של מאחז של מאחז של התנחלות מבודדת, שתושביה מפיצים אלימות ברדיוס של עשרות אלפי דונם.

9. המאחז החדש מוקם כאמור, בתוך שטח אש 906 שגודלו כ-88 אלף דונם. רובו המוחלט של שטח אש זה, כמו רוב שטחי האש בגדה המערבית, אינו משמש את הצבא לאימונים מזה עשרות שנים. במקום זה, הוא הפך ליעד להשתלטות פרועה של מתנחלים, שהקימו באזור שרשרת של מאחזי חוות אלימים.

10. והנה העובדה החשובה מכל: כל מה שקשור לאלימות מתנחלים בגדה המערבית, לא יכול היה לקרות בלא תמיכת הרשויות הישראליות ובראשן: הצבא, המשטרה, המנהל האזרחי, המועצות האזוריות, החטיבה להתיישבות ורשות המים. דבר זה נכון לאלימות כלפי תושבי אל קבון, כשם שהוא נכון לאלימות כלפי תושבי הכפר בורקה ממזרח לרמאללה, שם מתנחלים הרגו ביום שישי שעבר (4.8.2023) את קוסאי מועטן בן ה-19.


bottom of page