top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

יאללה ביתר

מלחמה זה דבר נורא, אבל יש אנשים שיודעים לנצל עתות מלחמה כדי לקדם עניינים. הימין המתנחלי, כפי שניתן לראות ולשמוע בימים אלה בעשרות מקומות שונים ברחבי הגדה המערבית, הביא את ההתמחות הזו לידי אומנות.

גל אלימות = גזל אדמות. גל האלימות הנוכחי בשל קיצוניותו והתמשכותו, מאפשר יצירת עובדות בשטח בהיקפים גדולים מאוד.

אחד מאותם עשרות מקומות הוא הכפר בתיר, שנמצא ממערב לבית לחם. שם הוקם (שוב) בשלהי דצמבר האחרון, מאחז חדש. מדובר באתר שמתנחלים מנסים להשתלט עליו מזה 5 שנים. הניסיון הראשון נעשה בשלהי דצמבר (בליל חג המולד) בשנת 2018, ומאחוריו עמדה קבוצת מתנחלים שהגיעה מההתנחלויות והמאחזים באזורי שכם ושילה (bit.ly/48yu4tR). הניסיון להקים במקום מאחז אמנם לא צלח בזמנו, אבל חודשים ספורים לאחר מכן הוקם בלב אזור שנקרא "אל מחרור" - אזור חקלאי פלסטיני לא רחוק משם, מאחז בשם "נווה אורי", שהפך מייד עם הקמתו למוקד אלימות מקומי.

כדי להבין את הסיבה שהמתנחלים מנסים להשתלט דווקא על האזור הזה, יש לחזור לראשית שנות ה-80, אז הוכרזו כ-1,600 דונם של אדמות הכפרים בתיר ואל ואלג'ה כ"אדמות מדינה". האדמות הללו הועברו למועצה האזורית פורעת החוק גוש עציון, שבראשה עומד שלמה נאמן, שהוא כזכור, בעצמו פולש שחי בבית שתלוי ועומד נגדו צו הריסה (bit.ly/3S4DvKe). ברוכים הבאים לגדה המערבית.

ישראל מקדמת בשנים האחרונות באזור זה, תוכנית לבניית 560 יחידות דיור בהתנחלות הר גילה, מה שיחייב את הרחבת כביש עוקף ואלג'ה (385) המחבר את ההתנחלות עם דרום ירושלים. הבנייה החדשה מתוכננת להיעשות מחוץ לשטחה הבנוי של ההתנחלות כיום ויחד עם המאחז החדש, הכוונה היא לקטוע את הרצף בין הכפרים בתיר ואל ואלג'ה ו"לחבר" את גוש עציון עם דרום ירושלים.

אין ספק אם כן, כי הפעילות הלא חוקית באזור נעשית בחסות, בעידוד ומן הסתם גם במימון של המועצה האזורית הזו. בהערת אגב, נזכיר כי רובו הגדול של השטח שהועבר למועצה האזורית גוש עציון, לא נרכש מעולם על ידי יהודים ואינו קשור כלל ל"גוש עציון" ההיסטורי עד 1948. מדובר בשטחים שנבזזו באותם אמצעים בה ישראל בזזה ובוזזת אדמות בכל הגדה המערבית.



bottom of page