top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

יאיר הירש - מנכ״ל משרד הפנים

שרת הפנים איילת שקד - Ayelet Shaked הודיעה בשבוע שעבר כי בכוונתה למנות את יאיר הירש למנכ"ל משרדה. בהודעה לעיתונות ששקד הפיצה, נכתב עליו כך:

"הירש בן ה-45 הוא תושב הישוב קידה שבבנימין... בעבר כיהן 4 שנים כראש המטה של שקד במהלך כהונתה במשרד המשפטים... עוד לפני כן כיהן כמנכ”ל בשתי חברות בנות בתחום המזון בקבוצת 'ליימן שליסל'..."

אז הנה כמה פרטים שחסרים בהודעה של שקד שנראים לנו בהחלט רלוונטיים:

יאיר הירש מתגורר במאחז הלא חוקי קידה Kida שהוקם בשנת 2003 על גבעה שנמצאת כ-3 ק"מ ממזרח להתנחלות שילה. המאחז הוקם על חלק מאדמותיו ההיסטוריות של הכפר ג'לוד, באזור שבו הצוות בראשות עו"ד פליאה אלבק ביצע הכרזה גדולה על אדמת מדינה בשנת 1991.


בשנת 2000, כ-3 שנים לפני הקמת המאחז, צוות קו כחול של המנהל האזרחי מיפה מחדש את ההכרזה של אלבק. מטרת המיפוי היתה לכאורה לכלול רק את השטחים שהיו "לא מעובדים" בעבר בתוך תחום אדמות המדינה ולהוציא מתחום ההכרזה את השטחים שכן היו מעובדים. אלא שבבדיקה שערכנו התברר כי מדובר במיפוי רשלני בצורה קיצונית.


תצלומי אוויר משנת 1980 ו 2020 בהם ניתן לראות את השטחים המעובדים במקום-

1980
2020












מאז שנת 2000 צוות קו כחול חוזר וממפה את אדמות המדינה המוכרזות במאחזים שאותם המדינה רוצה להכשיר, אך משום מה דווקא במאחז של מנכ"ל משרד הפנים המיועד, צוות קו כחול לא חזר לעבוד. הסיבה לכך היא פשוטה: במידה ויעשה במקום מיפוי רציני יתברר כי רוב בתי המאחז נבנו על אדמות בבעלות פרטית פלסטינית שהיו מעובדות בעבר ואין דרך להכשירם.


את הסוד הזה יודעים היטב במאחז קידה. לכן תושביו החליטו להגדיל את סכום ההימור בהנחה לא מופרכת למרבה הצער, שאף אחד לא יעז לפנות אותם. וכך בשנים האחרונות, מה שהיה פעם מאחז קרוואנים צנוע הפך להיות שכונת וילות מפוארות, שכנגד כל אחד מהמבנים שנמצאים בו תלוי ועומד צו הריסה של המנהל האזרחי. ככה זה כשבונים על קרקע בזוזה, נשאר הרבה כסף לבנות וילה יפה.


כן, הבנתם נכון: שרת הפנים בחרה באדם שהוא וכל שכניו בנו את בתיהם בניגוד לחוק על אדמות שלא שייכות להם, והם ממשיכים להתגורר בהם על אף שכנגדם תלויים ועומדים צווי הריסה, לנהל את המשרד שאחראי בין היתר על כל הרשויות המקומיות בישראל ובגדה המערבית. הגיוני.


אגב, זה לא הפרט היחיד בביוגרפיה המקצועית של יאיר הירש שמעמיד סימן שאלה ענק על התאמתו לתפקיד בכיר זה. בעבר הירש ניהל את חברת משק אחיה, עליה כתבנו כאן פעמים רבות, שאחראית לפלישות למאות דונמים השייכים לתושבי הכפרים ג'לוד וקריות. קצת מביך ששקד והירש בחרו להסוות את הפרק הזה בביוגרפיה שלו בהודעה שהעבירו לעיתונות, שבה נכתב שהוא ניהל שתי חברות בתחום המזון בקבוצת 'ליימן שליסל' (לפוסט שלנו על מעורבותה של חברת ליימן שליסל בחברת 'משק אחיה': https://bit.ly/3vPs6Ry). מוזר, היו ימים שהירש דווקא מאוד התגאה בכך שהוא מנהל את החברה הזו (כתבה באתר nrg).


מסתבר אבל שלא רק אנחנו חושבים שמדובר במינוי שערורייתי. לפני ימים ספורים שלח עו"ד שחר בן-מאיר מכתב ליועץ המשפטי לממשלה ולנציב שירות המדינה, בו הודיע להם כי במידה והמינוי של יאיר הירש יאושר על ידי הוועדה למינוי בכירים בשירות המדינה, הוא ישקול לעתור נגד הועדה לבג"ץ, מאחר ומדובר במינוי לא סביר באופן מובהק.



bottom of page