top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

חיילים מתארחים במאחז עינות קדם

תרבויות רבות מעלות על נס את הערך של הכנסת אורחים. גם בתרבות העברית הקדומה, שהתפתחה בתנאי האקלים היבש השורר במדבריות המזרח התיכון, הכנסת אורחים נחשבה מקדמת דנא לערך חברתי כמעט מקודש. את זה יודע גם מר עומר עתידיה, שהקים לפני כ-20 שנה מאחז לא חוקי מצפון ליריחו, המכונה "החווה של עומר" או חוות עינות קדם, על שטח המתפרש על פני מאות רבות של דונמים.

פוסט עשירי בסדרה בעקבות פרסום הדו"ח שלנו על מאחזי החוות בגדה המערבית, שרבים מהם הפכו בשנים האחרונות למוקדי טרור המתנחלים הקשים ביותר. אחד מאותם מאחזים הוא המאחז עינות קדם. קישור לדו"ח בהערה הראשונה.

גם אנחנו כאן, כמו חלק ניכר מבני המזרח התיכון, מאוד אוהבים לארח. לכן לפני כשנתיים, "החווה של עומר" התארחה כאן בעמוד שלנו. היה זה זמן קצר לאחר שבעיתון הארץ פורסם ראיון עם עתידיה, שבו הוא צוטט אומר בין היתר את הדברים הבאים: "אל תכניס אותי לעניינים פוליטיים.... אין לנו תפיסה פוליטית. אני לא מגרש אף ערבי ואני לא מתכוון לתת לאף אחד לגרש אותי. אנחנו באנו לכאן בתנאים הרבה פחות טובים מאשר יש לכל בדואי כאן — והצלחנו". בפוסט שהעלנו אז, הסברנו למה אנחנו פחות מתלהבים מהפרשנות ה"א-פוליטית" שעתידיה - שמונע בעזרת הצבא, מרועים פלסטינים לרעות באלפי דונם סביב למאחז - הציע להימצאותו שם (https://bit.ly/3ulqNcY).

חלפו כאמור שנתיים מאז, ודעתנו בעניין לא ממש השתנתה. אפשר לומר שאדרבא, היא אף התחזקה. אחת הסיבות לכך היא הסיפור שפרסמה העיתונאית כרמלה מנשה בכאן 11 ביום ראשון שעבר (24.7.2022). מסתבר שבסוף השבוע שקדם לפרסום (22-24 ליולי) "התארחו" במאחז, שכנגד כל המבנים בו תלויים ועומדים צווי הריסה, חיילים שנמצאים במסלול הכשרה של אחת מהיחידות המסונפות ל"חטיבת הקומנדו". למרבה הפד'יחה, מדובר ממש באותו שבוע שבו דובר צה״ל הוציא הודעה מיוחדת בשיתוף המשטרה, שבה נכתב, בתגובה לקמפיין ארגוני המתנחלים, שבו הם הבטיחו להקים מאחזים חדשים: "נדגיש שוב כי הקמת מאחזים ביהודה ושומרון שלא בהתאם לתהליכים והאישורים הנדרשים על פי דין אינה חוקית ואסורה" (https://bit.ly/3oANKb8).

זאת לא הפעם הראשונה וגם לא השנייה, שחיילים מתארחים במקום. כל מי שמכיר טיפה את המציאות השוררת בגדה, נחשף ליחסי התן וקח המסואבים שעליהם מושתת מערכת היחסים במאחז הזה, כמו במאחזים נוספים: הצבא מעניק לתושבי המאחזים מעטפת מגן אלימה ומאפשר לתושביהם להשתולל פחות או יותר כאוות נפשם, ואילו החיילים מוזמנים בכל עת להסתלבט, לנוח ולשתות קפה, במקומות הללו. עומר עתידיה אם כן בסך הכל מילא, פעם נוספת, את חלקו בעסקה הזו. אלא שהפעם זה התפרסם בטיימינג קצת מביך מבחינת הצבא. לא נורא, אפשר לסמוך על כל הצדדים המעורבים, שהם יתגברו על המבוכה ובמהרה העסקים במקום יחזרו לשגרה.

הכתבה בכאן 11 - https://bit.ly/3Q2Lzc5


bottom of page