top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

חוק הגזל (ההסדרה)

עתידו של חוק גזל האדמות הפלסטיניות המכונה "חוק ההסדרה" שאושר במליאת הכנסת ב5.2.2017 עוד רחוק מלהתבהר, אבל דבר אחד כבר עתה ברור: הוא כולל חלק קטן מאוד מההתנחלויות והמאחזים שבהן אדמות פרטיות בבעלות פלסטינים נבזזו על ידי המדינה והמתנחלים. רשימת ההתנחלויות שבהן יוקפאו הליכי האכיפה במשך השנה הקרובה כוללת את ההתנחלויות הבאות: עפרה, בית אל כוכב השחר, כוכב יעקב, מעלה מכמש, עלי, אלון מורה, שבי שומרון, קדומים,פסגות, יצהר, ברכה, מודיעין עילית, נוקדים וכן המאחזים מצפה כרמים ונתיב האבות.

מעניין שכל ההתנחלויות הללו למעט מודיעין עילית בה חיה אוכלוסייה חרדית, הן התנחלויות המאוכלסות רק או גם (במקרה של נוקדים) באוכלוסיית מתנחלים דתית לאומית והן ממוקמות כולן (שוב, למעט מודיעין עילית), בלב הגדה המערבית. עובדה זו כשלעצמה מעמידה סימן שאלה סביב סוגיית "תום הלב". שהרי קשה לתאר שכל "הטעויות" שבגינן נבנו בתום לב בתים על אדמות פלסטיניות פרטיות נעשו דווקא בהתנחלויות דתיות.

הסיפור הוא כמובן אחר: ההתנחלויות הללו הן ההתנחלויות המצטיינות בכל הקשור לשוד האדמות בגדה ולכן הן אלו ששמן מוזכר בחוק במפורש. אלא שבחוק סעיף (11 {א} [2+3]) המאפשר להכניס התנחלויות ומאחזים נוספים לתוכו במידת "הצורך".

ו"הצורך" אכן ללא ספק קיים, שכן ישנם עוד עשרות רבות של התנחלויות ומאחזים שבהם נעשתה בנייה על אדמות בבעלות פלסטינית פרטית. כשירות לציבור בחרנו באקראי לצרף כאן תצלומי אוויר של רק כמה בודדות מתוכן.








bottom of page