top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

חאן אל אחמר

המנהל האזרחי חילק אתמול (20.2.2017) צווי הריסה לכל 40 בתי הישוב חאן אל אחמר בו מתגוררים בדווים בני שבט הג'האלין. חאן אל אחמר הוא אחד מתוך מספר עשרות ישובים קטנים בהם מתגוררים אנשי הג'האלין שגורשו על ידי הצבא הישראלי מצפון מזרח הנגב לדרום הגדה המערבית (אזור הר חברון) בשנים 1949-1950. במהלך שנות השלטון הירדני בגדה עברו חלק ממשפחות הג'האלין צפונה והשתקעו במרחב שבין ירושלים ויריחו.

החל מאמצע שנות ה-70 ישראל השתלטה על חלק ניכר מהמרחב שבין ירושלים ויריחו עבור הקמת ההתנחלות מעלה אדומים ועבור מספר התנחלויות נוספות שהוקמו מאוחר יותר סביבה: קדר, ענתות, כפר אדומים ומצפה יריחו. חאן אל אחמר יושב אף הוא על אדמות פרטיות (חלקות 31-34 גוש 1) של תושבי הכפר ענאתא שישראל הפקיעה בשנת 1975 עבור הקמתה של ההתנחלות מעלה אדומים.

לימים הועבר השטח עליו יושב חאן אל אחמר להתנחלות כפר אדומים שמייסדיה יצאו מתוך מעלה אדומים בשנת 1979. שטח השיפוט של התנחלות כפר אדומים משתרע על השטח עצום בן כ-7,400 דונם. מתנחלי כפר אדומים (בה גר בין היתר שר החקלאות אורי אריאל), הם בין המובילים את הניסיונות לגרש את אנשי הג'האלין מאזור זה, ולשם כך יסדו גוף אותו הם מכנים "פורום עוטף ירושלים" שפועל כשדולה שמטרתה יהוד מרחב המרחב שבין ירושלים ויריחו. אנשי פורום זה פועלים בין היתר גם בשדה המשפטי ומעורבים בעתירות שמטרתן לאכוף על המדינה להרוס את ישובי הבדווים ולהעתיקם בכפייה ל"אתרי קיבוע" בסמוך לאבו דיס ויריחו.

תצלומי אוויר משנת 1981 לא מותירים ספק כי אנשי הג'האלין נמצאים במקום זה הרבה שנים. אין ברשותנו בשלב זה תצלומי אוויר איכותיים דיים משנים קודמות ל1981, אבל אין ספק כי תצלומים אלו יגלו כי אנשי הג'האלין היו באזור זה עוד הרבה לפני הקמת ההתנחלות.

בתצלום האוויר משנת 1981 ניתן לראות את ההתנחלות כפר אדומים בחיתוליה. בתצלום אוויר מהשנים האחרונות ניתן לראות את התפשטותה של ההתנחלות כפר אדומים. כשמביטים בהתפשטותה של ההתנחלות, קל להבין מדוע המתנחלים מנסים להעביר בכפייה את הבדווים במקום.

קראו את הכתבה שפורסמה בנושא באתר Haaretz הארץ>> https://goo.gl/7L4uYo



bottom of page