top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

השתלטות על ג'בל טנטור

לפני מספר שבועות, פרסמנו כאן פוסט, שבו תארנו כיצד מתנחלים מעלי ושילה, פצחו במהלך שמטרתו להשתלט על מעיין נוסף של הכפר קריות (bit.ly/3K4tN5a). מטרת העל של המהלך הזה, כפי שהסברנו, היא להדק את החיבור בין שתי ההתנחלויות המבודדות והאלימות הללו, שנמצאות בלב הגדה המערבית.

במקביל, בשבוע שעבר, מתנחלי עלי החלו במסע השתלטות על המורדות המערביים של ג'בל טנטור, שהוא למעשה הגבעה האחרונה באדמות הכפר קריות, שחוצצת בין שתי ההתנחלויות הללו. על מנת להבין מה קרה שם, צריך לחזור מספר שנים אחורה:

ב-30 במרס 2017, חתם יוסי סגל, פקיד במנהל האזרחי הממונה על 'הרכוש הממשלתי והנטוש' בגדה המערבית, על תעודת הכרזה שכותרתה היא 'עלי – פלגי מים וגבעת הרואה – הכרזה על רכוש ממשלתי'. השטח שהוכרז עליו כולל 977 דונם במרחב שבין הערים רמאללה ושכם – אדמותיהם של ארבעה כפרים פלסטיניים: סנג'יל, קריות, א-סאוויה וא-לובן א-שרקיה.

להכרזה היו שתי מטרות:

להכשיר בדיעבד את המאחז, הלא חוקי, פלגי מים ואת כביש הגישה למאחז גבעת הרואה.

להכין את המסד המשפטי הדרוש, לשם התרחבות עתידית של ההתנחלות עלי והמאחזים סביבה.

על ההכרזה הזו כתבנו בזמנו דו"ח קצר בשם 'עלי באבא' שאנו ממליצים לעיין בו בהזדמנות זו (bit.ly/3vqPOHo).

ובכן, על חלק קטן מהשטח שהוכרז כ"אדמת מדינה" במארס 2017, המשיכו מתנחלי עלי להשתלט בשבוע שעבר. לא מדובר בגחמה רגעית, אלא במהלך ממומן ומתוכנן היטב, שהחל לפני כשני עשורים, כאשר מתנחלי עלי פרצו מערכת דרכים פיראטית על ג'בל טנטור; ונמשך בשנת 2009, כאשר מתנחלים פרצו דרך פיראטית נוספת, הפעם מכיוון ההתנחלות שילה. הכל כאמור, במטרה לייצר רצף בין שתי ההתנחלויות הללו.

במילים אחרות: המתנחלים החלו את מהלך ההשתלטות באופן פיראטי ואז המדינה באה שנים לאחר מכן ונתנה להם את מה שהיא יכלה לתת באופן רשמי, על מנת לקדם ולהכשיר בדיעבד את מהלך ההשתלטות על ג'בל טנטור. מדובר בסוג של שיתוף פעולה, שכמוהו אנו מכירים מעוד עשרות מקומות בגדה המערבית.

בשלב זה, העבודות הפיראטיות במקום, הנעשות בלא כל תוכנית רשמית מאושרת, כלומר בניגוד לחוק, כוללות את הרחבת דרך גישה שהם פרצו לפני כשנתיים ושיטוח של קרקע, שעליה יש כוונה ככל הנראה, להניח מבנה יביל או קרוואן נגרר. אחד כזה, נמצא כבר על הדרך המובילה למקום, כמה מאות מטרים משם.

בהחלט סביר שנראה עוד מבצעי השתלטות פיראטיים נוספים מהסוג הזה, בעיקר כל עוד תשומת הלב המקומית והעולמית מרותקת לטרגדיה שמתחוללת באוקראינה. "ניצול הזדמנויות" ו-"קביעת עובדות בשטח" קוראים לזה. המתנחלים הם המומחים בזיהוי הזדמנויות פוליטיות. המאחז הלא חוקי אביתר שהוקם במאי האחרון, כמה קילומטרים צפונה משם, הוא הדוגמה הטובה ביותר לכך בשנים האחרונות.


bottom of page