top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

השתלטות על אדמות סינג'יל - פוסט 3

בפוסט הקודם בסדרה, דיברנו על מאחז גבעת הרואה שהוקם בשנת 2002 על אדמות שמתנחלי עלי בזזו מתושבי הכפר הפלסטיני סינג'יל. כפי שהמתנחלים במקום מעידים, המאחז הוקם על מנת "לחבר את רצף ההתיישבות מעלה לבונה עלי שילה". במקביל להקמת המאחז שהולך וגדל, על אף שמדובר באדמות שאין שום דרך לבנות עליהן באופן "חוקי", מתקיים מאמץ להשתלט על המרחב הפתוח שנמצא בין ההתנחלויות והמאחזים באזור זה. מאמץ זה כולל השתלטויות חקלאיות נרחבות, השתלטות על מעיינות טבעיים, סימון שבילי הליכה והשתלטות על אתר קדום שעליו נדבר כאן היום.

בלב אדמות הכפר סינג'יל, במרחק של כ-2 קמ' מגרעין הכפר, עומדים מספר מבנים עתיקים. זהו מקאם "אבו אל עוף". "מקאם" למי שלא מכיר/ה את המושג הערבי, הוא קבר או מבנה זכרון מוסלמי לרוב, שמוקדש לדמות בעלת מעמד של קדושה דתית. בעברית נהוג לעיתים קרובות לכנות את המקומות הללו כ"קבר שייח'". "אבו אל עוף" (או "אבן אל עוף" כפי שהוא מכונה במקורות המוסלמים) היה אחד מבני חבורתו הקרובה ("הצחאבה") של הנביא מחמד שליוו אותו בשנותיו הראשונות והם היו הראשונים שקיבלו על עצמם את האיסלאם.

"מקאם אבו אל עוף", נמצא על גבעה הממוקמת בין מאחז "גבעת הרואה" ובין הבסיס הצבאי שאחראי על אבטחת המאחזים וההתנחלויות באזור זה (תצלום אוויר של האזור - https://bit.ly/3Seq35l). בשל מיקומו והדומיננטיות הטופוגרפית שלו, המקאם הפך באופן טבעי, ליעד עליו מתנחלי האזור היו שמחים להשתלט. אלא שכדי להשתלט על מבנה המקודש ושייך לתושבי האזור הפלסטינים, צריך להמציא סיפור שיעניק להשתלטות "הצדקה" דתית/לאומית קדומה ככל שניתן. לשם כך, בשנים האחרונות הודבק למקום אחד הסיפורים היותר ביזאריים שיש לתנ"ך להציע: סיפור "פסל מיכה" המופיע בפרקים יז-יח בספר שופטים. מפאת קוצר היריעה, נדלג כאן על תיאור הסיפור ונציע למי שמעוניין, לקרוא את שני הפרקים הללו בעצמו.

חזרה למקאם "אבו אל עוף". או סליחה, טעות, המקום בו התרחש סיפור "פסל מיכה". מבנה יש. סיפור יש. מוטיבציה יש. צבא שמגבה אלימות מתנחלים ודאי שיש. עכשיו רק נשאר להעיף מהמקום את הפלסטינים. לשם כך מפעילים את קוקטייל הטרור המוכר הכולל: סיורים חמושים של קבוצות מתנחלים ותומכיהם, מבצעי ונדליזם חקלאי, מניעת גישה לאדמות חקלאיות באמצעות אלימות והשתלטויות חקלאיות. כל אלו אמורים בעזרת השם, ואם לא בעזרתו אז בעזרת פסל מיכה, לסייע למתנחלים להשתלט על המקום, כפי שהם השתלטו על כמה וכמה מקאמים נוספים ברחבי הגדה המערבית.

לפני קצת למעלה משנתיים, פרסמו נשות מחסום ווטש דו"ח שיוחד לתופעת ההשתלטות של מתנחלים על מקאמים (הדו"ח של מחסום ווטש - https://bit.ly/3k3IWXK). בעקבות פרסום הדו"ח, העלנו כאן באוקטובר-נומבמר 2020 סדרת פוסטים שכל אחד מהם עוסק בסיפור ההשתלטות על מקאם ספציפי. ניתן למצוא את הפוסטים הללו כאן בעמוד, באמצעות חיפוש המילה "מקאם".

באוגוסט 2021 פרסמנו כאן פוסט שעסק בנסיונות המתנחלים להשתלט על הח'אן הקדום הסמוך לכפר לובן אל שרקיה, שנמצא כ-2 קמ' מצפון מערב למקאם "אבו אל עוף". ההשתלטות על הח'אן - מבנה ערבי קדום בן מאות שנים, היא חלק מהנסיון להשתלט על אותו מרחב. (קישור לפוסט - https://bit.ly/3BMHmDE).

אנו מודים לאירית סגולי מארגון "מחסום ווטש", על שהעירה את תשומת ליבנו למתחרש במקום.


bottom of page