top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

השתלטות חדשה בגיתית

לפני כשבוע מתנחלים החלו לחרוש שטח בן מאות דונם שנמצא ממזרח לכפר עקרבא (דרום מזרחית לשכם). כמקובל אצל החבר'ה הללו, מהר מאוד הגיעה גם תקיפה אכזרית של מתנחלים באותו אזור שתועדה בשידור חי על ידי הטלויזיה הפלסטינית- http://bit.ly/3o6UV89. מדובר בשטח חקלאי בן מאות דונם ששייך לתושבי הכפרים עקרבא ומג'דל בני פד'ל הצמודים זה לזה.

מצפון לשטח נמצאת ההתנחלות מושב גיתית, עליה כתבנו כאן באריכות לפני כ-9 חודשים (http://bit.ly/3mzOES6), שלפי הדיווחים המתנחלים התוקפים הגיעו מכיוונה. מצפון לאזור זה נמצאים המאחזים של ההתנחלות איתמר, מהם יצאו כבר אין ספור תקיפות אלימות של מתנחלים כנגד פלסטינים. בעשורים האחרונים, המתנחלים פרצו מערכת דרכים שמחברת בין גיתית, שנמצאת ממזרח לכביש אלון ובין איתמר, שנמצאת כ-15 ק"מ מערבית לה וכ-400-500 מטר גבוה יותר. החיבור בין שתי ההתנחלויות מייצר פעפוע הולך וגובר של מתנחלים מהז'אנר הדתי והאלים ביותר מאזור שכם, שאותו ניתן לראות לאורך כל הרצועה המזרחית של הגדה המערבית בשנים האחרונות. הנה עוד ביטוי של "מורשת" טראמפ.


ההתנחלות גיתית הוקמה בשנת 1972 כהיאחזות נח"ל. לשם הקמתה וביסוסה של ההתנחלות, ישראל הוציאה בין השנים 1972-1981 חמישה "צווי תפיסה זמניים לצרכי בטחון", שגודלם יחד הוא כ-5,000 דונם. רובם המכריע של אותם שטחים, עובדו לפני תפיסתם באופן אינטנסיבי על ידי תושבי עקרבא ומג'דל בני פד'ל. אחד מאותם חמישה צווי תפיסה הוא צו שמספרו 4/77 שהוצא ביוני 1977, ובאמצעותו ישראל בזזה כ-750 דונם והעבירה אותם להתנחלות גיתית שאוזרחה שנה וחצי קודם.


גם במקרה זה, רובו המוחלט של צו התפיסה כלל שטח בו קרקעות שהיו מעובדות היטב עד אז. סיפור הביזה של אדמות עקרבא עלה לכותרות בראשית שנות ה-70 מכיון שבעלי הקרקעות הפלסטינים סרבו לעזוב את השטח ובעקבות זאת ישראל רססה מהאוויר את שדותיהם והשמידה את יבולם. הברוטליות החמדנית הזו משכה אש מקומית ובין לאומית, אבל ישראל היתה נחושה דיה על מנת לנשל את בעלי הקרקע ולהעביר את אדמותיהם למתנחלים, עוד לפני שהללו אפילו הגיעו לאזור.


נעשה שניה הפסקה קלה כדי להזכיר שעד ראשית שנות ה-80 ישראל הקימה עשרות התנחלויות כמו גיתית באמצעות צווי תפיסה שבהגדרה הם תמיד "זמניים". אלא שכל צווי התפיסה הללו הוצאו ללא תאריכי תפוגה. זאת אומרת שהצווים הם זמניים, אבל אל תטרחו לשאול מתי יפוג תוקפם. מבחינת ישראל לעולם לא. על הסיפור הזה פרסמנו דו"ח מפורט לפני פחות משנתיים- http://bit.ly/2L9l6xA.


נחזור לצו תפיסה 4/77: תצלומי אוויר מלמדים שככל הנראה במשך מספר שנים, לאחר שישראל בזזה את השטח מבעליו, המתנחלים עיבדו חלק מהאדמות הללו, אך לאחר מספר שנים הם עזבו ובעלי הקרקע הפלסטינים חזרו לעבד את האדמות במקום והם מעבדים אותן מזה עשרות שנים ברציפות.


בשנת 1997 אושרה ביוזמת החטיבה להתיישבות של ההסתדרות הציונית העולמית, אחד הגופים המסואבים והעברייניים ביותר שפועלים בגדה המערבית (http://bit.ly/3924r88), תוכנית מתאר מספר 311 עבור ההתנחלות גיתית. תוכנית זו כוללת שטח בן קצת יותר מ-1,000 דונם, ש-450 דונם מהם מוגדרים כ"מבני משק". במאמר מוסגר נוסיף שחלק ניכר משטחה של תוכנית המתאר הזו, בכלל לא חופף את השטחים של צווי התפיסה שהוצאו עבור ההתנחלות גיתית. במילים אחרות מדובר בתוכנית מתאר שמבחינה טכנית/משפטית גרידא היא בדיחה.


אותם 450 דונם המוגדרים כ"מבני משק" הם השטחים (או חלק מהשטחים שכן אין בידינו עדיין מיפוי מדויק של השטח שעליו הם השתלטו) שהמתנחלים החלו לחרוש שוב בשבוע שעבר. אז מה היה לנו כאן? צבא שבוזז מפלסטינים אלפי דונם של אדמות חקלאיות באמצעות צווים צבאיים פיקטיביים. ומתנחלים שתוקפים באלימות רצחנית את בעלי הקרקע.


ברוכים הבאים לג'ונגל.


bottom of page