top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

השתלטויות בשם שימור המורשת הירדנית במדבר יהודה

לפני שנה וחצי, פרסמנו כאן את סיפור ההשתלטות של מתנחלי "גוש עציון" על מבנה המשטרה הירדני הישן, המכונה "אל נאקה". מאחורי ההשתלטות על המקום, עמד כפי שדיווחנו בזמנו, מתנחל בדרגת סא"ל, שהיה בעבר מפקד הפנימיה הצבאית הדתית (https://bit.ly/3hr9NAT).

משטרת "אל נאקה" נמצאת כ-20 קמ' מדרום-מזרח לבית לחם, בתוך שטח שהצבא הכריז עליו בסוף שנת 1971, כ"שטח אש 914". שטחי אש הם שטחים צבאיים סגורים, שהכניסה אליהם על פי החוק הצבאי, אסורה. זה כולל כמובן גם אזרחים ישראלים, אלא שהכל על הנייר כמובן. בפועל, כפי שדיווחנו כאן פעמים רבות, מתנחלים (בגיבוי הרשויות) משתלטים במגוון דרכים על "שטחי אש" המשתרעים על פני קרוב למליון דונם שהם כ-18% משטח הגדה המערבית, בידיעה שהצבא כלל אינו מתאמן ברובם המכריע של אותם שטחים. לדו"ח שלנו "גן נעול" משנת 2015, בו סקרנו בהרחבה את הנושא של "שטחי האש" בגדה המערבית - https://bit.ly/2L9l6xA

לאחר השתלטות המתנחלים על המקום, הצבא הורה להם לעזוב, אך הם ממשיכים להגיע מדי פעם למקום. בחודשים האחרונים, מתנחלים מבצעים מהלך דומה במבנה משטרה ירדנית נוסף שנמצא כ-20 קמ' דרומה, עמוק בתוך "שטח אש 917". מדובר במבנה המשטרה הירדני באם אל דרג', שבתוכו המתנחלים מקימים סוג של מאחז. ברוכים הבאים ל"מצפה מדרג - נקודה יהודית במדבר יהודה", כפי שכינה זאת אחד המתנחלים שנמצאים במקום. על מנת לקדם את ההשתלטות על מבני המשטרה הירדנית בשני המקומות הללו (אל נאקה ואם אל דרג'), הדביקו המתנחלים על קירות המבנים, שלטים של "המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל". קולטים את הקטע? המתנחלים מינו את עצמם לשומרי "המורשת הירדנית" בגדה המערבית. מה לא עושים בשביל "ארצישראל"?

אגב, חיפוש מהיר באתר המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל, מעלה שהחברים שם במועצה טרם שמעו על כך ששני מבני המשטרה הירדניים הללו, הוכרזו כ"אתרי מורשת", אבל זו באמת הזדמנות טובה להודיע להם על כך.

לאתר "המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל - https://bit.ly/3WCcYoz


bottom of page