top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

הרמטכ"ל המתנחל הראשון

לפני ימים אחדים נכנס לתפקידו הרמטכ"ל החדש הרצי הלוי. הלוי הוא ככל הנראה הרמטכ"ל היחיד בעולם שמפקד על צבא של מדינה שהוא לא גר בה. אחרי הטפטפות ועגבניות השרי, הנה עוד המצאה ישראלית מקורית. הרצי הלוי מתגורר בהתנחלות כפר האורנים הקרויה גם בשמות "מנורה" ו"גבעת אהוד". עם כניסתו לתפקיד, חשבנו שזו הזדמנות נאותה להפנות את הזרקורים לאחת ההתנחלויות היותר בורגניות בגדה המערבית. הדברים באים באופן מובהק לידי ביטוי בדפוסי ההצבעה במקום: בבחירות האחרונות למשל, מפלגות האופוזיציה קיבלו כ-75% מהקולות. לתוצאות הבחירות האחרונות - https://bit.ly/3WqElRN

התנחלות כפר האורנים ממוקמת בצמוד לישוב לפיד, מה שעשוי ליצור רושם שמדובר בישוב אחד - אך לא כך הדבר. בין לפיד וכפר האורנים עובר הקו הירוק (לפיד ממוקם בתוך "שטח ההפקר"). כך שלפיד, לפחות על פי עמדתה הרשמית של מדינת ישראל, נמצא בתוך שטחה הריבוני ואילו כפר האורנים נמצאת בגדה המערבית.

כפר האורנים הוקמה בשנת 1997 והיא למעשה ההתנחלות הרשמית הראשונה (בניגוד למאחזים), שהוקמה לאחר הסכמי אוסלו. ההחלטה על הקמת ההתנחלות במקום זה, התקבלה אמנם כבר בראשית שנות ה-80, אך הקמתה בפועל התעכבה שנים ארוכות בשל סכסוך משפטי שהתגלע בין המדינה ובין קבוצת פעילי ימין וותיקים - יוצאי אצ"ל ו"חירות" (ביניהם סוחר הקרקעות המושחת שמואל עינב, שהורשע בתיווך למתן שוחד למפלגת הליכוד), שהתאגדו בשנת 1979, תחת חברה שנקראת בר-טורא בע"מ. אנשים אלו טענו שהם רכשו כ-1,200 דונם מאדמות הכפר הפלסטיני שלתא, שחרב בשנת 1948 (מושב שילת הוקם סמוך לחורבותיו) והכפר צפא שנמצא בתוך הגדה המערבית. לאחר "הרכישה" הם ביקשו כפי שנעשה בהרבה מקרים נוספים, שהמדינה תכריז על השטח כ"אדמת מדינה", על מנת להסוות את "הרכישה".

בקומבינה המסריחה הזו נקראה בזמנו "נוהל אדמות פרטיות" או "עסקה סיבובית", ישראל עשתה שימוש במשך שנים ארוכות, על מנת לעזור ליזמים פרטיים נכלוליים, להקים עליהן התנחלויות, תוך יצירת מצג שווא כאילו הקרקע הופקעה על ידי המדינה. בשלב כלשהו של גלגול הקומבינה הזו ארע באג בעלילה: לאחר שהקרקע ש"נקנתה" או לא והועברה לידי המדינה למשמרת, המדינה טענה שהקרקע כלל אינה בבעלות אותה קבוצת סוחרי אדמות, מכיון שמדובר היה באדמות מדינה. לאחר שנים ארוכות, הסכסוך הוכרע בבית משפט לטובת המדינה ושטח בן כ-600 דונם, נרשם בטאבו כ"אדמות מדינה". זה השטח שעל כשני שליש ממנו בנויה כיום התנחלות כפר האורנים. על אף כל זאת, חברת בר טורא נותרה איכשהו, במעמד של "יוזמת התוכנית" שאושרה במקום בשנת 1991 (תכנית מתאר 211/1). לתשריט התוכנית - https://bit.ly/3ZTsqz2

בדצמבר 1990, הצבא הפקיע 600 דונם נוספים - הפעם מאדמות הכפר צפא שממוקם ממזרח להתנחלות - באמצעות הכרזה עליהם כ"אדמות מדינה". גם השטח הזה, הועבר להתנחלות כפר האורנים. ובכך הועמד שטח השיפוט שלה על כ-1,200 דונם, שרק שליש מתוכם בנויים כיום. בינואר 2021, הוכרזו כ"אדמות מדינה" עוד כ-90 דונם מאדמות הכפר שלתא, ממערב ובצמוד להתנחלות. נראה כי הכוונה היא להרחיב את שטח ההתנחלות מערבה לכיוון כביש 446 (קישור לפוסט בו כתבנות על ההכרזה מינואר 2021: https://bit.ly/3HnnOcU).

כפר האורנים, כמו ההתנחלויות הסמוכות לה (מודיעין עלית וחשמונאים) נמצאת ב"מרחב התפר", שפלסטינים אינם יכולים להגיע אליו בגלל גדר ההפרדה. ביניהם גם בעלי אדמות מהכפר צפא, שעצי הזית שלהם הולכים ומתים בשל שנים ארוכות של חוסר טיפול+סדרת שריפות בצמוד לגדר המזרחית של ההתנחלות כפר האורנים. זו המציאות והשגרה שבה חי הרמטכ"ל של הצבא הישראלי. וזו גם המציאות והשגרה שרוב זמנו ומרצו, יוקדשו בשנים הקרובות על מנת לשמר ולטפח.


bottom of page