top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

הפקעת אדמות חזמא

בשבוע שעבר פרסמנו כאן פוסט על ההתנחלות/שכונה נווה יעקב, בו הזכרנו את העובדה שחלקה נבנתה על אדמות הכפר חזמא, שסופחו לירושלים והופקעו מבעליהן (https://bit.ly/3RC94uv). חזמא הוא כפר פלסטיני שממוקם ממזרח להתנחלויות/שכונות פסגת זאב ונווה יעקב. רבים מכירים את שם הכפר, בשל המחסום שקרוי על שמו (מחסום חזמא), שממנו נכנסים לירושלים ויוצאים ממנה מתנחלים רבים ופלסטינים תושבי מזרח ירושלים. ממחסום זה עולים על כביש 437 שממשיך לשני כיוונים: צפונה הכביש מתחבר לכביש 60 ומשם הוא ממשיך לצפון הגדה המערבית. ומזרחה ("כביש אבו ג'ורג'") הוא מתחבר עם כביש ירושלים–יריחו. עוד נחזור לכביש 437 בהמשך מסמך זה.

אדמות חזמא מתפרשות על כ-10,200 דונם – למעלה משליש מהם סופחו כאמור לירושלים בשנת 1967. כ-900 דונם נוספים נותרו ממערב לגדר ההפרדה – כלומר לא סופחו רשמית לירושלים, אבל בעלי הקרקעות במקום אינם יכולים להגיע אליהם. 390 דונם נוספים שנמצאים ממזרח לכפר (על גדתו הצפונית של ואדי קלט), נרשמו בטאבו בתקופה הירדנית כ"אדמות מדינה". אדמות אלו הופקעו גם הן מתושבי הכפר חזמא, והועברו להתנחלות המבודדת ענתות. אלפי דונמים נוספים בבעלות פרטית, השייכים לתושבי הכפר, נותרו בשטח C ואין לבעליהם אפשרות לבנות עליהם. אתם שואלים מה מכל השטח הזה כן נשאר לתושבי חזמא? סביב 1,000 דונם של שטח B + עוד כמה עשרות דונמים בשטח C שעליהם חלה תוכנית מתאר שאושרה בשנת 1992. זאת אומרת שסביב 10% מאדמות הכפר, שרובן המכריע כבר בנוי, עומדים לרשות תושבי חזמא בכל הקשור לבנייה ופיתוח. ומה קורה אם כתושב חזמא הקרקע הפרטית שלך נמצאת במקרה דווקא מחוץ לאותם 1,000 דונם? מבחינת ישראל תשאר לגור אצל ההורים או אצל סבתא שלך. לבנות על האדמה שלך בשטח C בחיים לא תקבל אישור. ואם תבנה בכל זאת, יוציאו לך צו הריסה ובסבירות גבוהה גם יהרסו לך. איך אנחנו יודעים? כי המנהל האזרחי הוציא עד היום כ-200 צווי הריסה נגד מבנים בחזמא. ככה בדיוק עובדת שיטת הקנטונים שישראל המציאה ושכללה מאז חתימת הסכם אוסלו בשנת 1995: דוחקים את הפלסטינים אל תוך מובלעות מתוחמות ואז מדברים על "סיפוח שטח C".

ב-11 לינואר 2023, ראש המנהל האזרחי הוציא צו הפקעה חדש (ה-1/23) לשטח בן כ-220 דונם, שנועד להרחיב את כביש 437 בקטע שבין מחסום חזמא ובין ההתנחלות גבע בנימין - אדם. הכוונה היא לסלול נתיבי תחבורה ציבורית במקביל לכביש הקיים, כחלק מהתוכנית לעבות את ההתנחלויות ולהגדיל את מספר המתנחלים באזור זה של הגדה המערבית. לצו ההפקעה - https://bit.ly/3I3y3U8

ההפקעה הזו היא חלק מתוכנית גדולה, הכוללת הרחבה וסלילת כבישים חדשים בכל הגדה המערבית, שתוארה בפירוט בדו"ח שפרסם ארגון שוברים שתיקה בדצמבר 2020. כיום נסללים במקביל שני כבישים עוקפים: כביש עוקף בית אמר שאמור לחבר את ירושלים עם חברון ועם ההתנחלויות המבודדות והאלימות מדרום לה. וכביש עוקף חווארה שאמור לחבר את ההתנחלויות המבודדות והאלימות שנמצאות סביב שכם, עם מרכז הגדה המערבית. לדו"ח של שוברים שתיקה (באנגלית) - https://bit.ly/3uNo8rW



bottom of page