top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

המלשנים במערכה על שטחי C

"המערכה על שטחי C" - ככה הם קוראים לזה. מי זה הם? הממשלה על זרועותיה השונות ובראשן והמנהל האזרחי וגופי מתנחלים שונים שנשלונתם אומנותם. מה שמסתתר מאחורי הכותרת הזו, הוא צמצום ולעיתים אף מיגור הנוכחות הפלסטינית בשטחי C של הגדה המערבית. כדאי לזכור שמדובר ב-61% משטח הגדה. אלו הם שטחים שישראל ממשיכה לנהל לא רק ברמה הצבאית (זה נכון לכל הגדה המערבית), אלא גם ברמה האזרחית, על אף שמתגוררים בהם כ-300 אלף פלסטינים, שהם כ-10% מכלל האוכלוסייה הפלסטינית בגדה.

ביום ראשון (11.12) נחשף בעיתון הארץ טפח מהנעשה מאחורי הקלעים של "המערכה על שטח C" - בתוך המשולש של צבא-מנהל אזרחי-מתנחלים. מדובר במסד נתונים שהמנהל האזרחי מנהל ובו מתועדים קרוב ל1,200 מקרים שבהם מתנחלים, חלקם כמובן וכמקובל במגזר - מתגוררים בעצמם במאחזים בלי חוקיים, הלשינו למנהל האזרחי, על עבודות של פלסטינים שנעשו בכל רחבי שטח C (הכתבתה של עמירה הס ב'הארץ' - https://bit.ly/3PCN5T8). ההלשנות נעשות באמצעות מסמך מקוון שזמין (בעברית בלבד) באתר המנהל האזרחי (המסמך ההלשנות - https://bit.ly/3Pz0rzQ).

מסד הנתונים שאנו מתחילים לחשוף כאן היום בסדרת פוסטים, מלמד על שיתוף הפעולה ההדוק בין המתנחלים ובין המנהל האזרחי והצבא. זה לא שלא ידענו שקיים כזה שיתוף פעולה קודם. אבל מסד הנתונים הזה מלמד עד כמה שיתוף הפעולה ביניהם ממוסד ומוטמע בתוך נהלי העבודה היום יומיים של הצבא והמנהל האזרחי. בעקבות רבות מההלשנות הללו שנעשו בין מרץ ואוקטובר 2022, המנהל האזרחי החרים רכוש פלסטיני והוציא כנגד חלק ניכר מהעבודות צווי הריסה. מדובר אפוא במערכת הלשנות המהווה נדבך נוסף של מערכת גזל האדמות+החנק התכנוני וההתפתחותי, שישראל כופה על הפלסטינים בגדה המערבית.

בסדרת הפוסטים הבאה נכיר כמה מכוכבי מערכת ההלשנה שהמנהל האזרחי מיסד ומטפח בגדה. אנשים כמו אבי מרגולין, שי לוחי, מתן פיקאר, ישי כהן ו"מלאכי": חלקם סתם מתנדבים בעלי מוטביציה ויותר מדי זמן פנוי וחלקם כאלו שמתקבלים מהמועצות האזוריות או המקומיות בגדה המערבית, משכורת על מנת להלשין על אנשים שחטאם הוא שהם נולדו פלסטינים והם חיים בגדה המערבית.

בזמנים שבהם הדיבור על "הכיבוש" הולך ומוחלף בדיבור מציאותי הרבה יותר, על וריאציה מקומית של משטר אפרטהייד, המידע שנחשף כאן, חושף עוד טפח משמעותי, כיצד אותו משטר אפרטהייד פועל ביום יום ואת מי הוא בא לשרת.


bottom of page