top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

המיליציה קפצה לביקור

ביום שבת (11.11.2023) העלנו פוסט שבו תיארנו את גירוש תושבי ח'רבת זנותא, בדרום הר חברון (https://bit.ly/3MPgVn3). זה היה הפוסט הראשון מתוך סדרת פוסטים שנעלה כאן בשבועות הקרובים, שבהם נתאר כיצד גורשו תושבי כפרי רועים פלסטינים על ידי המתנחלים והצבא. מדובר נכון להיום בכ-25 קהילות רועים שכל או חלק מתושביהן גורשו מאז התקפתו הרצחנית של החמאס ב-7 לאוקטובר. כל אחד מהגירושים הללו הוא אירוע שיא בשרשרת של אירועים שהחלה שנים, לעיתים אף שנים רבות, קודם לכן. ברוב המקרים המתנחלים המעורבים בגירוש הקהילות, גרים במאחזים לא חוקיים, שתושביהם משתלטים על שטחים למטרות רעייה וחקלאות. האלימות הזו היא חלק מתוכנית סדורה שמטרת העל שלה היא גירוש האוכלוסייה הפלסטינית מחלקים הולכים וגדלים של הגדה המערבית.

בשבוע שעבר נרשם סוג של שיא חדש של באלימות מתנחלים כלפי תושבים פלסטינים. בליל יום חמישי (9.11) תקפה מליציה חמושה של מתנחלים את כפר הרועים ח'רבת טאנא והרסה באמצעות בולדוזרים מבנים, גדרות, חלקות חקלאיות וכוורות של תושבי הכפר. ח'רבת טאנא הוא כפר רועים פלסטיני עתיק השייך לכפר בית פוריכ, ממזרח לשכם. מדובר באזור שהוכרז כבר בשנת 1967 כ"שטח אש 904א", אשר פורמלית סגור לכניסת ישראלים ופלסטינים גם יחד. ההכרזה על שטח הכפר כ"שטח אש", מנעה מתושבי הכפר כל אפשרות לבנות במקום באופן חוקי. ואכן במהלך השנים הצבא הוציא 50 צווי הריסה כנגד מבנים שונים בח'רבת טאנא ורבים מהם אף נהרסו על ידו. כל זה כחלק מהמדיניות של מניעת פיתוח פלסטיני בשטחי C המתפרשים על כ-61% משטח הגדה.

על מנת להבין את המתרחש באזור בעשורים האחרונים, אנו ממליצים לחזור ולקרוא פוסט שהעלנו באוקטובר 2018, בו תיארנו את השתלטות מתנחלי איתמר על חלקו הדרומי של "שטח אש 904 א" ( https://bit.ly/47FHxit). לשם השלמת התמונה, כדאי לקרוא גם את הפוסט שהעלנו בינואר 2021, בו הסברנו כיצד שני המאחזים שהוקמו ממזרח לכפר בית דג'ן ומצפון מזרח להתנחלות חמרה, השתלטו על חלקו הצפוני של שטח אש זה. (https://bit.ly/3MMtmjC). מטרת המתנחלים באזור זה היא ליצור רצף של שליטה ישראלית על האזור שבין גב ההר לבקעת הירדן, ולשם כך יש צורך לגרש את תושבי ח'רבת טאנא, שחיים בדיוק באזור זה.

ההשתלטות באזור זה נעשית בידי מתנחלים המתגוררים במספר מאחזים שעל שניים מהם כתבתנו בעבר: הראשון הוא איתמר כהן, שבשנת 2013 הקים בסיוע הלוואה שקיבל מהחטיבה להתיישבות, מאחז חווה לא חוקי בלב "שטח אש 904 א". המתנחל השני הוא הראל ליבי (המכונה "קוקו") שיחד עם אחיו הגדול הוא בעליה של חברה לעבודות עפר, המעורבת בעבודות לא חוקיות רבות באזורים שונים של הגדה המערבית (https://bit.ly/3QJKiID). ליבי, שבהמלצת השב"כ הורחק בעבר מהגדה המערבית בשל מסוכנותו, הקים בשנת 2020 מאחז חווה ממזרח לכפר בית דג'ן. כמובן שהצבא מעולם לא טרח לפנות את שני המאחזים הללו, על אף שכנגד כל המבנים בהם הוצאו צווי הריסה.

כפי שכתבנו קודם, גירוש קהילה ממקום מגוריה, הוא אירוע קצה שקדמו לו אין ספור מעשי אלימות נקודתיים שהכינו את השטח לקראת הגירוש. אלימות מסוג זה היא חלק מהשיטה שישראל הטמיעה בגדה המערבית. בבסיס שיטה זו קיימת חלוקת עבודה בין המדינה ובין המתנחלים: בעוד המדינה אחראית על האלימות הממסדית כלומר "החוקית", המתנחלים אחראים על ההוצאה לפועל של פעולות אלימות ישירות כלפי פלסטינים. המטרה היא אותה מטרה, ותושבי ח'רבת טאנא הם הקורבנות הישירים שלה.


bottom of page