top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

הכרזות חדשות וההתנחלות שלומציון

אנחנו לוקחים הפסקה מסדרת הפוסטים על המתנחלים המתנחלים המלשנים, כדי לדווח על שני דברים בעלי חשיבות שהתרחשו בשטח בשבועות האחרונים. ב-6 בדצמבר התפרסמו שתי הודעות מטעמו של יוסי סגל, הנושא בתואר "הממונה על הרכוש הנטוש והממשלתי ביהודה ושומרון". שתי ההודעות מתחילות כך: "בתוקף סמכותי לפי סעיף 2 ג' בדבר רכוש ממשלתי (יהודה ושומרון)... הריני מאשר בתעודה זו כי השטח המפורט בתוספת הוא רכוש ממשלתי".

מדובר על שתי הכרזות שונות שהמנהל האזרחי ביצע באותו יום, בשני אזורים שונים של הגדה המערבית: האחת באדמות הכפר ג'ינצפוט, מדרום-מערב לשכם. והשניה באדמות הכפר עקרבא שנמצאות בבקעת הירדן. שני הכפרים הללו נודבו על ידי הרשויות הישראליות, לתרום מאדמותיהם, למען מפעל ייהוד הגדה המערבית. במקרה של ג'ינצפוט, מדובר על למעלה משליש מאדמות הכפר שמתפרשות על כ-9,500 דונם, שהופקעו החל משנות ה-80, לשם הקמתה והרחבתה של ההתנחלות קרני שומרון. במקרה של הכפר עקרבא, שאדמותיו משתרעות על כ-95 אלף דונם, היו אומנם מספר הכרזות על אדמות מדינה בהיקף של כמה אלפי דונם, אבל את המכות הרציניות ישראל הביאה שם באמצעות צווי תפיסה "זמניים" (https://bit.ly/3hX4HwL), וצווי סגירה שכללו עשרות אלפי דונם, עבור "שטחי אש" שהצבא אינו מתאמן ברובם המוחלט מזה עשרות שנים (https://bit.ly/3WOvHxH).

בוא ניקח רגע צעד אחורה כדי להיזכר במה מדובר: רוב ההכרזות על "אדמות מדינה" שישראל ביצעה בגדה המערבית, נעשו בשנות ה-80 ובראשית שנות ה-90. באמצעות הכרזות אלו, ישראל יצרה בנק קרקעות בן כ-670 אלף דונם בשטחי C, שמוקצות למעט מקרים בודדים ביותר, לצרכי המתנחלים. כל זאת כמובן, בנוסף לאמצעים אחרים (השתלטות על אדמות מדינה שנרשמו בטאבו הירדני, תפיסות, הפקעות, סגירות) שבאמצעותם ישראל בזזה ובוזזת שטחים לטובת ההתנחלויות.

מאז ראשית שנות ה-90 חלה האטה משמעותית במספר ה"הכרזות" שישראל מבצעת בגדה המערבית. אין צורך בכך. מאות אלפי דונם, כאמור כבר הוכרזו עד היום וישראל רחוקה מאוד מלעשות בכל השטחים הללו שימוש. מצד שני, על מנת למנוע מפלסטינים לעשות שימוש באדמות בגדה - וזאת הרי המטרה העיקרית - ישנם אמצעים יעילים ושקטים יותר: מניעת בנייה ופיתוח והגדרת שטחים עצומים שאף אחד לא יודע מה בדיוק גודלם, כ"אדמות סקר". כלומר, אדמות שישראל רואה בהן "אדמות מדינה" על אף שהן אינן רשומות ומעולם לא הוכרזו ככאלו. בשבע השנים האחרונות, ישראל ביצעה 15 הכרזות בסך הכל, בנוסף לשתי ההכרזות החדשות עליהן אנו מדווחים היום.

חזרה להכרזות החדשות: ההכרזה באדמות ג'ינצפוט כוללת כ-400 דונם ומטרתה המובהקת היא לסלול את הדרך להרחבה עתידית של ההתנחלות קרני שומרון. ההכרזה באדמות עקרבא, גדולה הרבה יותר. היא כוללת שטח בן כ-3,500 דונם, המחולק לשני חלקים: חלקה המזרחי של ההכרזה נועד להסדיר את מעמדה של ההתנחלות יפית ושל האזור המסחרי שמכונה "מפגש הבקעה", שאיכשהו הוקמו עשרות שנים לפני ההכרזה. החלק המערבי של ההכרזה, מעניין ומשמעותי יותר, מכיוון ששם אין התנחלות. מה שכן יש שם, זה "שטח אש" פיקטיבי (כמו רובם המכריע של "שטחי האש" בגדה) שמספרו 904. די במבט קצר במפת ההכרזה, גם למי שאין לו תואר בתכנון ערים, על מנת להבין כי מדובר בהכנה לקראת הקמת התנחלות חדשה. ואכן לאחר בדיקה קצרה שערכנו, התברר שכבר היה מי שחשב על הרעיון הזה: ההסתדרות הציונית. בשנת 1980 אושרה במקום תוכנית מספר 314, שנועדה להקמת התנחלות בשם "שלומציון" שמעולם לא הוקמה. כלומר, עד היום לא הוקמה. הנה עוד תזכורת לכך שכשזה מגיע להתנחלויות, אין ממשלות שמאל בישראל. הספקטרום הוא בין ימין לימין עוד יותר קיצוני.

המפה של תוכנית מתאר 314 - https://bit.ly/3Gs6bIu



bottom of page