top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

ההקצאה של דידי

לא כל יום מתגלגל לידינו מסמך כזה. לפני מספר שבועות הוצג בפני פעילים ישראלים המלווים רועי צאן פלסטינים בצפון בקעת הירדן, מסמך שלרוב מתנחלים מתאמצים מאוד להסתיר. מדובר במפה שהפיקה "מועצה אזורית בקעת הירדן", שעליה מסומן שטח שהוקצה למתנחל אחד בודד למטרת רעייה. מדובר על ברנש שהתארח אצלנו כאן כבר לא פעם, בשם דידי עמוסי מההתנחלות המבודדת רותם, בצפון בקעת הירדן. כדי להבין במי ומה מדובר, אנו ממליצים לקרוא את הפוסט שהעלנו כאן לפני כשלוש וחצי שנים (bit.ly/3TMiN4t).

המפה הוצגה על ידי אחד המתנחלים באזור, על מנת "להוכיח" כי לפלסטינים תושבי קהילת הרועים הפלסטינית הסמוכה, אל-פארסיה (המחולקת למספר קהילות משנה), "אין זכות" לרעות במקום. שימו לב לנתון הבא: אליבא דעורכי מפת המועצה האזורית, לעמוסי הוקצו לא פחות מ-6,200 דונם למטרות רעייה! קראתם נכון: מתנחל אחד שהגיע לאזור לפני פחות משני עשורים, "קיבל" 6,200 דונם, בעוד שהפלסטינים שחיים ורועים דורות באותם שטחים, קיבלו 0 דונם. 6,200 דונם לשם השוואה, זה שטח השיפוט של המועצה המקומית "מבשרת ציון" שחיים בה כ-27,000 תושבים.

 הרי לכם קפסולה מרוכזת שמכילה את מרכיבי היסוד של משטר האפרטהייד בגדה המערבית: שליטה במשאבים והקצאתם למתנחלים בודדים, תוך נישול האוכלוסייה המקומית, והפעלת אלימות קשה ולעיתים אף קטלנית, נגד כל מי שלא מתיישר עם הכללים שהמשטר הרקוב אוכף.

הקצאות של שטחי רעייה למתנחלים בגדה המערבית, עוברות לרוב דרך "החטיבה להתיישבות" של "ההסתדרות הציונית העולמית". זהו הגוף שהמנהל האזרחי העביר לשליטתו את רוב עתודות הקרקע (מאות אלפי דונם) שישראל בזזה באופן רשמי בגדה המערבית לשם העברתם לצרכי מפעל ההתנחלות. כל מי שעוקב אחרינו די זמן, יודע כי מדובר באחד הגופים העברייניים ביותר בגדה המערבית, שמעורב באין ספור מקרים של הפרות חוק, שחיתות ממסדית וביזת קרקעות פרטיות. בשנת 2015 עבר ביוזמת ח"כ אחד בשם בצלאל סמוטריץ', "תיקון ל"חוק מעמדן של ההסתדרות הציונית העולמית ושל הסוכנות היהודית לארץ ישראל". אחת ממטרות התיקון היתה להחריג את החטיבה להתיישבות מחוק חופש המידע ולאפשר למדינה להסתתר מאחורי "החטיבה להתיישבות" בכל הקשור להקצאות קרקע למתנחלים בגדה המערבית: "ניהול קרקעות המדינה הוא נושא רגיש מבחינה מדינית ופוליטית, ואני לא רוצה שיידעו את האיחוד האירופי על כל קרקע שבונים עליה", אמר סמוטריץ' בכנות אופיינית, בדיון שהתקיים ב-21.12.2015 בוועדת החוקה בכנסת.

על אף המאמצים שהמדינה משקיעה בנסיון להסתיר את המידע לגבי הקצאות קרקע למתנחלים בגדה, ביוני 2021 עלה בידי תנועת "שלום עכשיו" לקבל מידע חלקי, בעקבות פנייתה משרד החקלאות בעניין העברות כספים למילציית המתנחלים המכונה "השומר יו"ש". מהמידע שהועבר ל"שלום עכשיו" עולה כי לעמוסי הוקצו בסך הכל 370 דונם למטרות מרעה, דהיינו כ5% מהשטח שהוקצה לו לפי המפה. לעומת זאת, שירה עמוסי - רעייתו של דידי עמוסי, צוטטה בשנת 2017 כך: "השטחים סביב היישוב מקיפים שטח של כ-4000 דונם שבהם אנו רועים את הצאן וכך שומרים על האדמות.." לסיכום, נראה שישנן סיבות טובות להניח שהמפה שהוצגה לפעילים היא פיקציה נטולת בסיס משפטי, אם כי לא ניתן לפסול את האפשרות שמאז פרסום המידע שהועבר ל"שלום עכשיו", הוקצו לעמוסי עוד קרוב ל-6,000 דונם. שכן כאמור, הקצאות הקרקע של "החטיבה להתיישבות" הן חסויות.

בדיקת מעמד השטח שעל פי המפה הוקצה לעמוסי, מעלה כי הוא חופף ברובו (4,225 דונם) את שטחי השיפוט של ההתנחלויות רותם ושדמות מחולה והוא אף כולל את שטחן הבנוי של ההתנחלויות רותם וברוש הבקעה, בה פועל כיום מוסד בשם "נווה שריה". כלומר, ברור שמדובר במפה ששורטטה ברשלנות שיש בה אלמנטים פיקטיביים, שכן הכבשים של עמוסי אינן רועות בין הבתים של מתנחלי רותם וגם לא בין אלו של מתנחלי "ברוש הבקעה". גם שאר השטח שעל פי המפה הוקצה לעמוסי (קרוב ל-2,000 דונם), נמצא על קרקעות שנרשמו בטאבו הירדני כ"אדמות מדינה", אך מחוץ לשטחי השיפוט של שתי ההתנחלויות הללו. עמוסי לא זקוק לשטחי מרעה בסדר גודל כזה. המפה הזו נועדה להעניק תוקף "חוקי" כביכול למניעת גישתם של פלסטינים לשטחי מרעה נרחבים, שבהם הם תלויים לפרנסתם. הכוונה מאחורי המהלך הזה ברורה: לגרש פלסטינים גם מהאזור הזה באמצעות שבירת מקור פרנסתם.

קישור לדו"ח שפרסמנו ביוני 2022, על האופן שבו ישראל עושה שימוש ברעייה, כדי להשתלט על שטחי C: https://www.keremnavot.org/%D7%9E%D7%A9%D7%9B%D7%95%D7%9B%D7%99%D7%AA



bottom of page