top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

ההכרזה המקורית על שלומציון - פוסט המשך

לפני כשבוע פרסמנו כאן פוסט, בו כתבתנו על ההכרזה שביצע המנהל האזרחי באדמות עקרבא ב-6.12.2022 (https://bit.ly/3ih7f8W). בפוסט הסברנו, כי חלק מההכרזה נועד ליצור את המסד המשפטי, לקראת הקמתה של התנחלות בשם שלומציון, שהתוכניות להקמתה אושרו כבר בשנת 1980.

בשבוע החולף התעסקנו עוד קצת עם הנושא, ומצאנו את המסמכים המקוריים של הכרזה על אדמות מדינה שהיתה במקום, כבר בשנת 1979. מטבע הדברים, נשאלת השאלה: מדוע נדרש במקרה זה להכריז שוב על אותו שטח כאדמת מדינה? לכך, ישנן להערכתנו שתי תשובות:

1. ההכרזה הנוכחית כוללת שטחים שלא היו כלולים בהכרזה המקורית של שנת 1979.

2. גם מה שלכאורה כן נכלל במפת ההכרזה המקורית כ"אדמת מדינה", שורטט באופן מאוד לא מדוייק.

המסמך אותו אנו חושפים כאן היום ואשר בתוכו נמצאת מפת ההכרזה המקורית, נכתב ונשלח למספר גורמים בתוך הצבא ולהסתדרות הציונית, בספטמבר 1979. מדובר במסמך בעל נוסח סטנדרטי, שבו נעשה שימוש על מנת להקצות קרקעות רבות נוספות שהוכרזו כ"אדמות מדינה" לידי ההסתדרות הציונית - הגוף שבפועל הקים את ההתנחלויות.

כפי שנכתב בסעיף 10 של המסמך, תוכן המסמך הזה (ומסמכים רבים דומים מאותה תקופה), אמור היה להיוותר סודי, למעט העובדה שהאדמות הוכרזו "אדמות מדינה". הסיבה לכך ברורה: הממשלה רצתה בזמנו להותיר בסוד את כוונתה להקים במקום התנחלות. מאז חלפו להן כבר 43 שנים, ונראה שעכשיו למדינה לא אכפת לפרסם את "הסוד" הזה.

למסמכי ההכרזה מ1979 - https://bit.ly/3Zh7KjR

bottom of page