top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

הגנה על אדמות הלאום

עם השבעתה של הממשלה ה-35 בסוף מאי 2020, בתקופה שתיזכר כאחד משיאיו של הקרקס הביביסטי, בא לעולם משרד ממשלתי חדש - "משרד ההתיישבות" שמו. על המשרד החדש הופקדה בשלב ראשון ציפי חוטובלי, אחת מ"בכירות" מפלגת הליכוד שטרם נמצא לה ג'וב אחר באותה העת. חודשים ספורים לאחר מכן, קיפצה חוטבלי כבר לג'וב הבא כאשר מונתה לשגרירת ישראל בממלכה המאוחדת; ואת מקומה תפס "בכיר" אחר בליכוד - צחי הנגבי.

מדינת ישראל, כידוע, הצליחה להתקיים 72 שנה גם בלא "משרד ההתיישבות". לכן היה צורך בהחלטת ממשלה מפורטת שתבהיר לשם מה, לכל הרוחות, נדרשת הקומבינה הפוליטית הזאת. שלכולם ברור שהיא תוצר נוסף של הסתבכויותיו הפליליות של נתניהו. (קישור להחלטת ממשלה 32 - shorturl.at/fivT5).

מטבע הדברים, הבעיה האקוטית ביותר שעימה מתמודד כל משרד ממשלתי מגוחך מסוגו של משרד ההתיישבות, היא כיצד להצדיק את קיומו? הדרך הקלה ביותר לעשות זאת, כמובן, היא להתחיל לשפוך כספים ציבוריים מהתקציב שהועבר לו על כל מיני "פרוייקטים". במקרה של משרד ההתיישבות, הכספים שצריך היה לשפוך, נשפכו כמובן גם על המתנחלים. אחד הגופים שהיה שם על מנת להרוויח מהחגיגה הזו, היה ארגון הימין הקיצוני "השומר יו"ש", שעליו כתבנו כאן בעבר מספר פעמים (לפוסט האחרון: shorturl.at/mIU78)

את הפגישה שקיים מי שהיה מנכ"ל המשרד בזמנו, אבי נעים, עם אנשי הארגון הזה - שמעורב בפריעת חוק שיטתית - הוא סיכם במילים הבאות: "משרד ההתיישבות יפעל לסייע לכל גורם ציוני שמהותו שמירה על אדמות ארץ ישראל ובכלל זה סיוע לחקלאים ובעלי החוות בתחומי יהודה ושומרון" (קישור -shorturl.at/nBSUY).

שבועיים מאוחר יותר, דווח ב'ישראל היום' כי ל"משרד ההתיישבות" הועברו עוד 100 מיליון ש"ח נוספים. השר צחי הנגבי אמר, בנוגע לתוספת, ש"הוקצה תקציב ייעודי על מנת לשמור על אדמות הלאום". "אדמות הלאום" למי שלא שולט בטרמינולוגיה של הימין הישראלי הלאומני, זה שם נרדף לשטחי C המשתרעים על פני 61% משטח הגדה המערבית (קישור לידיעה בישראל היום - shorturl.at/gHLP5).

אבל 100 מיליון ש"ח זה הרבה מאוד כסף, והיו עוד ארגונים שאף הם השתוקקו לקחת חלק בחגיגת ביזת הקופה הציבורית. אחד מהם, הוא כככל הנראה ארגון קטן שהוקם בראשית 2018, שמאחוריו עומדים אנשי ימין קיצוני המעורבים במקרי אלימות קשה כנגד פלסטינים - בשם "עורי ארץ אהבתי" (גם עליו כבר כתבנו פה פעם: shorturl.at/vVXZ1).

מטרות הארגון הזה, כפי שנרשמו אצל רשם העמותות עם הקמתו, היו: "הקמת מסגרת חינוכית לבני נוער המתקשה להשתלב במסגרות הפורמאליות, אשר משלבת בתוכה הקמת חוות חקלאיות..." (הטעות במקור. קישור למסמך - shorturl.at/fuzK5).

עכשיו שימו לב להתפתחות הבאה בעלילה: שבועיים לאחר פרסום הידיעה ב'ישראל היום', פנה הארגון לרשם העמותות וביקש לרשום עוד שתי מטרות שנועדו להרחיב את מוטת פעילותו, וגם כמובן, את יכולתו לגייס כסף ציבורי עבור מימונו.

נציין כאן רק את המטרה השניה ש"עורי ארץ אהבתי" ביקשו מרשם העמותות לאשר - ממנה ניתן להסיק שהם זיהו את גודל ההזדמנות: "תמיכה וסיוע לחקלאים באחזקה, שמירה על שטחים פתוחים, שטחי מרעה וחקלאות..." (קישור למסמך - shorturl.at/xFNZ9).

חודשים ספורים לאחר מכן, בקשתם לשינוי מטרות הארגון אושרה כמובן על ידי רשם העמותות, ובכך נסללה בפניהם הדרך לפנות למשרד ההתיישבות על מנת לנסות ולקבל כספים. (קישור למסמך - shorturl.at/szWX8)

האם הם אכן קיבלו בשנת 2021 כספים ממשרד ההתיישבות? ואם כן, כמה? על השאלה הזאת ננסה לענות באמצעות בקשת חופש מידע שנעביר בימים הקרובים למשרד עצמו.


bottom of page